گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقاله - اهمیت و جایگاه پرسش در میان جوامع ، حامد محقق

× مقاله - اهمیت و جایگاه پرسش در میان جوامع

? حامد محقق

 

 

   þ مقوله « پرسش » به خصوص در دنیای بهم پیوسته امروز، امری حیاتی است. « پرسش » یک امر تکوینی است که در ذهن هر کسی ایجاد می گردد، بطوری که طرح سئوال مایه آرامش تلقی می گردد. آغاز تفکر و اندیشه ...

 

 

ادامه مطلب ...

داستان - سرگذشت دانه برف

 

   

?    صمد بهرنگی

&  سرگذشت دانه برف

 

 

 ×یک روز برفی پشت پنجره ایستاده بودم و بیرون را تماشا می کردم. دانه های برف رقص کنان می آمدند و روی همه چیز می نشستند. روی بند رخت ، روی درختها ، سر دیوارها ، روی آفتابه لب کرت ، روی همه چیز. دانه بزرگی طرف پنجره می آمد. دستم را از دریچه بیرون بردم و زیر دانه برف گرفتم. دانه آرام کف دستم نشست. چقدر سفید و تمیز بود! چه شکل و بریدگی زیبا و منظمی داشت! زیر لب به خودم گفتم: کاش این دانه برف زبان داشت و سرگذشتش را برایم می گفت!

 

ادامه مطلب ...

مقاله - خاستگاه رای در ایران ، دکتر زهرا پیشگاهی فرد

 

×  مقاله - بررسی انگیزه های رای دهندگان ایرانی ،خاستگاه رای در ایران

 ?دکتر زهرا پیشگاهی فرد؛ دانشیار دانشگاه تهران

 

 þخاستگاه آراء مردم در ایران بسیار متنوع و متفاوت از یکدیگر است. چنانچه نقشه های پراکندگی آراء مردم متناسب با خاستگاه رای آنها ترسیم شود ، این تنوع و تعدد خاستگاه رای مردم در قلمروهای جغرافیایی هر حوزۀ انتخابیه قابل رویت است شاید در هیچ کشوری این همه تنوع خاستگاه در تصمیم گیری مردم نقش نداشته باشد که در کشور ما دارد. منظور ازخاستگاه رای آن انگیزۀ اولیه ای است که در تک تک افراد رای دهنده بوجود آمده و بر اساس آن رای آنها شکل می گیرد.

خاستگاه های رای را در ایران می توان به ترتیب زیر بازشماری کرد


Œ آراء سیاسی : در هر حوزه انتخابیه روشنفکران، تحصیل کرده ها و طبقاتی که دغدغه آنها فراتر از مسائل شخصی است از آراء سیاسی برخوردارند و خاستگاه رای تمایلات سیاسی آنان است. این دسته از افراد عمدتاً درحوزه های انتخابیه ای که شهرهای بزرگ را شامل می شوند بیشترند. این افراد صرف نظر از اینکه نماینده توجهی به نیازهای روزمره داشته باشد یا نداشته باشد متناسب با خط فکری و سیاسی او رای خود را تنظیم می کنند. دو جریان سیاسی چپ و راست گذشته  که امروزه به عناوین اصلاح طلب و اصولگرا تغییر نام داده اند مهمترین جریاناتی هستند که آراء این دسته از شهروندان را شکل میدهند. 


 

ادامه مطلب ...