گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقاله – برای یک لقمه نان زهره فدایی

 

¤ مقـاله  برای یک لقمه نان

  ?   زهـره فدایی

 

²      کسب افتخارات بین المللی علمی توسط دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در سطوح مختلف ،  هرچند عادی و طبیعی شده ، اما به درستی ، هنوز به آن افتخار می کنیم. گویا آمار دو میلیونی کودکانی که در سن دبستان از حق تحصیل محرومند نیز برایمان عادی شده است. دو میلیون کودکی که اگر در شرایطی برابر ، اجازه درس خواندن داشتند، شاید روی یکی از سکوهای برتر علمی جهان می ایستادند .این کودکان بازمانده از تحصیل ، خیلی سریع به صف کودکان کار و کودکان خیابانی می‌ پیوندند  و امروزه حضورشان به یک پدیده ی عادی و روزمره تبدیل شده که متاسفانه کمتر کسی را به تأمل وا می دارد.

 

ادامه مطلب ...

به یاد معلم شهید ...

 

29  خـرداد ، سی و یکمین سالروز عـروج روح  بلندمتفکر محقق ، مصلح اندیشمند و روشنفکر متعهد،  زنده یاد استاد دکتـر علی شریعتی  گرامی باد.

 نامش  ، یادش  ، راهـش  و اندیشه های  سترگش جاودان  ...

 

 

مقاله - متهمی برای تمام فصول - هادی خانیکی

 

¤ مقـاله -  متهمی برای همه فصول

  ?   هادی خـانیکی

²      دو نوشته کوتاه از دکتر علی شریعتی و سوسن شریعتی* جا را برای ترسیم تصویری واقعی از شریعتی باز می‌کرد. از این دو نوشته می‌شد چهار گزاره و یک سوال درآورد: گزاره یکم: «شریعتی متکفری است در دسترس، آدمی ساکن دنیاهای موازی، روحی سیال و مواج که از هر دری رانده شود، از گوشه‌ای دیگر برمی‌گردد و باز می‌بینی که در برابر نشسته است و تو را وا داشته تا در برابر بنشینی» (سوسن شریعتی)

گزاره دوم: «اندیشیدن، خواندن، نوشتن، پرستیدن، ارادت ورزیدن، عصیان کردن، تنها بودن، رنج کشیدن، ایثار کردن، قربانی کردن، گریختن، صبر کردن، خیالات فرمودن (اصلاح ناصرالدین‌شاه)، به استقبال آمدن (برخلاف به بدرقه رفتن)، درستی مطلق بودن و دروغ‌های شیرین یا سودمند گفتن (ملامتیه)، صلح کل بودن و جنگ زرگری کردن، توی تاریکی اتاق در یک نیمه شب زمستان تنها سیگار پک زدن، نشستن و رقص شعله‌های جادویی آتش بخاری را تماشا کردن...

 

ادامه مطلب ...

مقاله - بی نهایت قطره کوچک ، عباس عبدی

 

¤ مقـاله     بی‌نهایت قطـره مرکّب

 

  ?  عباس عبـدی

 

 

  ²  اگر به آب زلا‌ل و شفاف یک استخر روزانه یک قاشق مرکب سیاه اضافه کنیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ بدون تردید کیفیت و رنگ آب استخر پس از اضافه شدن چند قطره مرکب تغییر می‌کند، اما این تغییرات آنقدر کوچک است که هیچ چشم غیرمسلحی قادر به درک تغییرات مذکور نیست. و اگر نمونه‌ای از آب را قبل از اضافه شدن قاشق مرکب سیاه با نمونه بعد آن به آزمایشگاه دهید، احتمالا‌ و فقط در آزمایشگاه‌های بسیار مجهز ممکن است میان این دو نمونه تفاوتی شناسایی شود.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - جایگاه و نقش مطبوعات در جامعه ، حامد محقق

 

¤  مقاله  -  جایگاه  و نقـش مطبوعات در جامعـه

  ? حامد محقق

 

 

 

 ±یکی از تاثیرگذارترین و جریان سازترین عناصر در هر جامعه ای ، وجود مطبوعات می باشند. موقعی به نقش و جایگاه برجسته مطبوعات پی می بریم که بدانیم از آن به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود. دموکراسی که مظهر آزادی اراده انسانهاست.

در شرایطی که نبود احزاب قدرتمند به معنای واقعی کلمه با تمام ملزومات و فقدان نهادهای مدنی بشدت احساس می شود ، بیشک مطبوعات ، یک تنه بار سنگینی را در عرصه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به دوش می کشند.

 

ادامه مطلب ...

من یانماسام ...

 

من یانماسام

سن یانماسون

بیـز یانماساخ

نئجه چیخـار ، قارانلیقلار ، آیدینلیقـا...

 

 

مقـاله – گرانی های تازه و وظیفه مجلس هشتم ، حسین رهنورد

 

¤ مقـاله        گرانی های تازه و وظیفه مجلس هشتم

 ?  حسین رهنورد

 

 ²  دور تازه و بی سابقه گرانی ها در چند هفته اخیر درحالی آغاز شده که مجلس درگیر تغییر وتحول است و دولت هم برخلا ف سال های قبل سکوت را بر توجیه و فرافکنی ترجیح می دهد واز سویی دیگر اختلا ف در بخش اقتصادی دولت، چنان شدت گرفته که تقریبا تمام توان دولتمردان را به خود اختصاص داده است  و بدین ترتیب، مردم و بالا خص قشر آسیب پذیر زیر بار گرانی های عجیب و بی سابقه ای که هر روز دامان یکی از ملزومات را می گیرد در حال له شدن هستند.

 

 

ادامه مطلب ...

مقـاله – خالی سـرمایه‌های برباد رفته ، محسن صفـایی فراهانی

 

¤ مقـاله        صندوق خالی سـرمایه‌های برباد رفته

 ?  محسن صفـایی فراهانی

 

 ²  بررسی وضعیت حساب ذخیره ارزی از جهات گوناگون قابل بررسی است. در ابتدا باید توجه داشت که ما مخترع حساب ذخیره ارزی نبوده‌ایم. در واقع از مدل‌های دیگر در مورد حساب ذخیره ارزی تقلید کرده‌ایم. کشورهایی که حساب ذخیره ارزی را به وجود آوردند، چندین هدف مشخص داشتند. آنها در مرحله اول در تلاش بودند که به گونه‌ای سدی را در مقابل نوسانات قیمت نفت ایجاد کنند. این نوسانات بهای نفت کشورهای تولیدکننده را با دردسر مواجه می‌ساخت. نزول قیمت‌ها نیز منجر به اخلال در برنامه‌ریزی‌ها می‌شد.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - پرسش ساده ، عباس عبدی

 

¤ مقاله - پرسش ساده

 ?  عباس عبدی

 

 

 ²  با شروع به کار مجلس جدید پیشنهاد می‌شود که اعضای مجلس به‌ویژه اکثریت آن پیش از هر کاری این پرسش ساده را به صورت علنی و شفاف پاسخ گویند که چرا و برحسب چه منطقی امکان داشته است که مردم مجددا همان جناح اکثریت پیشین را انتخاب کنند؟ به طوری که حدود 75 درصد نمایندگان در این مقطع از همان جناح خاصی است که در مجلس پیشین هم بود و صد البته که این اکثریت بسیار چشمگیر است و در انتخابات معمول جهان، کمتر با مواردی اینچنین مواجه می‌شویم که انتخاباتی سالم و رقابتی برگزار شود و تا این حد اختلا‌ف در تعداد انتخاب‌شوندگان باشد.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - عراق در آستانه یک تصمیم تاریخی ، میرزابابا مطهری نژاد

 

¤  عراق در آستانه یک تصمیم تاریخی

  ?  میرزابابا مطهری نژاد

 

 

 ² این روزها موضوع تفاهم نامه آمریکا با دولت عراق برای پایان دادن به اشغالگری،  از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.بنابر آنچه که اعلا م می شود، نقشه آمریکا در این تفاهم نامه نه تنها پایان اشغال عراق نیست، بلکه شیوه ای مدرن برای اشغال دائمی و ماندن قدرتمند و تعیین کننده در عراق است. بحث ایجاد بیش از ده پایگاه نظامی در عراق و امتیازات گسترده و نقش آفرینی دائم در حاکمیت مردم موضوعی بس حساس است که مردم عراق باتجربه تاریخی در رهایی ازاستعمار انگلیس به آن تن نخواهند داد.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - جهانی شدن و آینده فرهنگ های بومی ، مهندس وحید دهقانی

 

¤مقاله - جهانی شدن و آینده فرهنگ های بومی

 ? مهندس وحید دهقانی

 

 

èمقاله ذیل ، مقاله ای ارزشمند و درخور توجه ، از شماره چهارم نشریه وزین دانشجویی « ستارخان » دانشگاه تبریز  ، اقتباس شده  که به قلم دوست عزیز و گرانقدرم جناب آقای مهندس دهقانی به رشته تحریر در آمده است. از حضرت ایشان که این مقاله را در اختیار اینجانب قرار دادند ، بی نهایت سپاسگزار بوده و امیدوارم که هماره در سایه الطاف بیکران ایزدی موفق باشند. نظر به اهمیت مقاله و دید عمیق و دقیق به یکی از مهمترین مقولات جامعه امروز ما ، متن مقاله با کمال امانتداری تقدیم می گردد. گفتنی است که این شماره نشریه «ستارخان » ، از سوی مدیریت فرهنگی و حراست دانشگاه  تبریز منع انتشار شده است.

 

 ²مقدمه:

در طول تاریخ بشری ، پدیده هایی رخ داده اند که به مانند نقطه عطف  ، بر مسیر زندگی انسان سایه انداخته و روند زندگی آن را تغییر داده است. به عنوان مثال؛ انقلاب کشاورزی ( روی آوردن انسان باستان از دامپروری به کشاورزی ) و انقلاب صنعتی هر یک در دوره ای خاص ، ظهور کرده و تاثیرات عمیقی بر نحوه زندگی انسان گذاشته اند.اما آنچه در یک قرن اخیر ، جهان را به یکباره تحت تاثیر خود قرار داد ،فرایندی است که از  آن با عنوان انقلاب اطلاعاتی و رسانه ایی یاد می شود.

اگر چه انقلاب صنعتی ، نوید ظهور یک دنیای مدرن را بهمراه داشت ، انقلاب رسانه ای مقدمات و ساز و کارهای نقد خود مدرنیته را فراهم ساخت و موجب زایش مکاتب پست مدرن شد.

با گسترش روز افزون فن آوری و تکنولوژی و ظهور وسائل مدرن ارتباطی نظیر رادیو ، تلویزیون ، ماهواره و اخیرا اینترنت و همچنین گسترش حمل و نقل هوایی و ... مسیرها و مدارهای تازه ای شکل گرفته اند که بر محدودیت های جغرافیایی و اکولوژیک غلبه کرده اند.

تعبیر "آنتونی گیدنز" از انقلاب رسانه ای ،" انقطاع زمان و مکان " است. "مارسل مرل " آنرا " فروپاشی فضا و نفوذ پذیری به مرز ها " می نامد . " مارشال مک لوهان " نظریه " دهکده جهانی " را بر این اساس پایه ریزی کرده است. نبود چنین شرایطی در زمان های گذشته ، موجب آن می شد که ارتباط فرهنگی جوامع مختلف انسانی، محدود باشد و اندر کنش های اجتماعی میان اجتماعات بشری ، فقط به واسطه بازرگانان ، جهانگردان و مبلغان مذهبی صورت گیرد.

اما آنچه امروز شاهد آن هستیم ، موج گسترده ای از ارتباطات و برخوردهای فرهنگی است که سبب دگرگونی های ژرف در ارتباط فرهنگ ها و نگرانی در مورد چشم انداز آینده آنهاست. آیا جهانی شدن موجب تضعیف فرهنگ ها و تحمیل یک فرهنگ خاص ( غربی _ آمریکایی ) بر تمام دنیا می شود؟ آیا حرکت های هویت طلبانه که عمدتا اصرار بر حفظ فرهنگ خویش دارند ، ناقض هژمونی جهانی شدن(globalization) هستند؟

 

ادامه مطلب ...

مقاله - یک لایحه اصلاح طلبانه ، کریم ارغنده پور

 

¤ یک لایحه اصلاح طلبانه

?  کریم ارغنده پور

 

 

 ² قوه قضائیه در لایحه ای دیه زن و مرد و نیز مسلمان با غیرمسلمان را در تصادفات رانندگی برابر اعلام کرده است. مساله دیه برای سال ها یکی از چالش های حقوقی در ایران بوده است. مخالفان همواره به شرع استناد می کرده اند و به دلیل خاستگاه قوی آن در منابع قدرت مانع از اصلاح قانون می شده اند. در برابر نیز طرفداران اصلاح قانون به حقوق اساسی شهروندان - فارغ از عقیده و جنسیت و نژاد و زبان- منبعث از قانون اساسی و نیز پاره یی پیمان های بین المللی - که ایران نیز آنها را امضا کرده و قهراً متعهد به رعایت آنهاست- استناد می کرده اند که منازعه ای با استناد به منابع مشروعیت بخش غیرهمسان و نابرابر است.

 

ادامه مطلب ...

تعبیر کابوس خاتمی - سر مقاله عصر نو

 

E سر مقاله عصر نو – ارگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

 ¤تعبیر کابوس خاتمی

 

 

þ  در نخستین روزهای سال جدید پس از آنکه محمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در انتخابات نابرابر و ناعادلانه مجلس هشتم نقشی فعال ایفا کرد و علیرغم قلع و قمع یارانش به حداقلها اکتفا و یاد خویش را دوباره در میان مردمی که تشنه حضور دوباره وی در عرصه سیاست هستند تازه کرد، پیش بینی می شد که مخالفان اصلاحات در کشور نگران از تداوم این حضور وبیمناک از آینده از هم اکنون قصد دارند تا سناریوی برخورد با خاتمی را کلید بزنند عصرنو در یادداشتی تحت عنوان "کابوس خاتمی" این موضوع را مورد بررسی قرار داد، اما در حالیکه تنها یک هفته از درج آن مقاله می گذشت پیش بینی های مندرج در آن به تحقق پیوست و آن هنگامی بود که خاتمی در اظهاراتی شجاعانه برخی سیاستهای جاری در زمینه مناسبات خارجی را به چالش کشید و حاکمان کنونی را بخاطر ماجرا جویی و خطر آفرینی برای نظام مورد نکوهش قرار داد.

http://www.mojahedin-enghelab.net/ShowItem.aspx?ID=1041&p=2

 

مقاله- سیاست از دریچه ای متفاوت ، حامد محقق

 

± مقاله-   سیاست از دریچه ای متفاوت

 ?حامد محقق

 

 

 

×  سیاست و علم سیاست

 þمفهوم « سیاست » ، مانند هر مفهوم دیگر مطرح در علوم انسانی ، هم از حیث قلمرو و هم از حیث موضوع ، مفهومی پیچیده و مشکل بوده و دایره معنایی گسترده ای دارد. معمولا هدف از تعریف و تشریح یک پدیده ، این است که یک علم با مباحث علم دیگر آمیخته نگردد و مرزها و حدود کاملا مشخص باشد. در جوامع امروزی ، سیاست ، بخش بسیار مهمى از حیات انسان را تشکیل داده و چنان با زندگی مردم در هم آمیخته است که همگان خواه نا خواه با آن سر و کار دارند و در این میان یا بر آن تاثیر می گذارند یا از آن تاثیر می پذیرند. لغت شناسان برای واژه سیاست معانی بسیاری ذکر کرده اند که عبارتند از: « رعیت داری ، پاس داشتن مُلک ، تدبیر ، عقوبت ، ریاست، داوری ، تنبیه و ...  »

 

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه مردمسالاری - سه شنبه

 

E سرمقاله روزنامه مردمسالاری

¤ مجلس تازه نفس تقابل یا تعامل فراکسیون ها؟

?  روح الله حقیقت طلب

 

 ²  امروز هشتمین دوره مجلس شورای اسلا می با پیام مقام معظم رهبری آغاز می شود. مجلسی که علی رغم حاشیه های مختلف و از جمله ردصلا حیت های مربوط به هیات های اجرایی و نظارت، می تواند زمینه ساز امیدهای تازه در میان مردم باشد.


بی شک حضور ملت سرافراز ایران در دو نوبت 24 اسفند 86 و 6 اردیبهشت 87 جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. آن هم در شرایطی که در 24 اسفند دانشگاه ها در عمل تعطیل شده بودند. دانش آموزان زیر 18 سال حق رای نداشتند. مردم در تدارک ایام نوروز بودند محدودیت های شدید تبلیغاتی هم وجود داشت و در بسیاری از حوزه ها هم رقابت فقط بین اصولگرایان بود و از همه مهم تر آن که فشار تورم و گرانی بر گرده مردم به ویژه اقشار ضعیف و محروم جامعه به شدت سنگینی می کرد.

 

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه آفتاب - دوشنبه

 

E سرمقاله روزنامه آفتاب یزد

þ  اندر حکایت کوه و سوزن!‌       - ? سید مجتبی واحدی

 

یـکـی از بـی هـنـری‌های بزرگ سیاستمداران ما ،  وقت نـاشناسی است.  این بی‌هنری ، هم گریبانگیر اصولگرایان می‌باشد و هم بارها دامن‌گیر اصلاح‌طلبان شده است. مثلاً سیدمحمد خاتمی با پشت سرگذاشتن سالهای اقتدار ، در حالی که از حکومت ، حتی به اندازه یک دفتر چندمتری هم سهم ندارد از این موضوع اظهار تأسف می‌کند که از فرصت مناسب حاکمیت دموکرات‌های آمریکا برای حل بعضی از مشکلات فیمابین ایران و آمریکا استفاده نکردیم. ‌

 

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه مردم سالاری - شنبه

 

' سرمقاله روزنامه مردم سالاری

× تعامل بین اکثریت و اقلیت مجلس هشتم?-  حشمت الله فلاحت پیشه

ž   در حالی که فردا آخرین روز فعالیت مجلس هفتم است ، شاید بیش از هر نکته ای نقد عملکرد چهارساله این مجلس مورد توجه قرار گیرد تا برای نمایندگان مجلس هشتم نیز راه گشا باشد. در واقع « در راس امور بودن مجلس » ناشی از قانون اساسی است  چرا که علا وه بر قانون گذاری، نظارت نیز برعهده مجلس گذاشته شده و دولت صرفا مجری قوانین است. معتقدم هیات رئیسه مجلس هفتم شانیت مجلس را رعایت نکرد، در حالی که حفظ شانیت مجلس برعهده هیات رئیسه است و متاسفانه هیات رئیسه مجلس هفتم سعی کرد مصلحت گرایی را بر قانون گرایی حاکم کند.

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - جایگاه و نقش مردم در دیدگاه مولا علی (ع) ، حامد محقق

 

¤  جایگاه و نقش مردم در دیدگاه مولا علی (ع)

  ?حامد محقق

 


 þمتن زیر گزیده ای است از فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر ، که ﺩرآن جاﻳﮕﺎﻩ مرﺩم اﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ مولا علی(ع) ونیز وظﻴﻔﻪ مسئولین ﺩر قبال مرﺩم به وضوح نشان داده شده است. اﻣﻴﺪ است که این منشور مورﺩ توجه قرار ﮔﻴﺮﺩ : 

تو که از خداوند ستار انتظار داری، پرده از اسرارت فرو نیندازد، پرده از اسرار مردم فرو نینداز. دستی بسوی دل شکستگان دراز کن و آن غمکده های ویران را مرمت نما. 

 

ادامه مطلب ...

تامل

 

 

P اگر ملّتی ،چیزی را بر آزادی ترجیح دهد ، همه چیز را از دست خواهد داد.  w موام

 Pخدا آزادی را به کسانی می دهد که در جستجوی آن هستند.  w وبستر

P میتوانید گلی را زیر پا لگد کنید.اما محال است که بتوانید بوی آنرا از فضا محو  سازید.ولتر

P سخن گفتن یک نوع احتیاج است ، ولی گوش دادن هنر است.  w گوته

P فهمیدن همیشه بهتر از یاد گرفتن ایست.  w گوستاو لوبون