گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

سرمقاله روزنامه مردمسالاری - سه شنبه

 

E سرمقاله روزنامه مردمسالاری

¤ مجلس تازه نفس تقابل یا تعامل فراکسیون ها؟

?  روح الله حقیقت طلب

 

 ²  امروز هشتمین دوره مجلس شورای اسلا می با پیام مقام معظم رهبری آغاز می شود. مجلسی که علی رغم حاشیه های مختلف و از جمله ردصلا حیت های مربوط به هیات های اجرایی و نظارت، می تواند زمینه ساز امیدهای تازه در میان مردم باشد.


بی شک حضور ملت سرافراز ایران در دو نوبت 24 اسفند 86 و 6 اردیبهشت 87 جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. آن هم در شرایطی که در 24 اسفند دانشگاه ها در عمل تعطیل شده بودند. دانش آموزان زیر 18 سال حق رای نداشتند. مردم در تدارک ایام نوروز بودند محدودیت های شدید تبلیغاتی هم وجود داشت و در بسیاری از حوزه ها هم رقابت فقط بین اصولگرایان بود و از همه مهم تر آن که فشار تورم و گرانی بر گرده مردم به ویژه اقشار ضعیف و محروم جامعه به شدت سنگینی می کرد.

 

 

 

با این حال حضور نزدیک 60 درصد واجدان شرایط در سراسر کشور در مرحله اول را باید پاس داشت و از نمایندگان مجلس هشتم هم خواست به سوگندی که در روز اول برای خدمت به مردم می خورند حقیقتا وفادار بمانند و در صدد برآوردن خواسته ها و مطالبات و نیازهای آحاد ملت و به ویژه محرومان و مستضعفان رای دهنده آن هم در زمینه کنترل و کاهش فشار تورم و تنگناهای معیشتی باشند.
و اما آنچه در این یادداشت مدنظر اصلی است همان نحوه تعامل فراکسیون های مختلف مجلس هشتم است. هر چند دو فراکسیون اصلی یعنی فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون خط امام خمینی (ره) به طور رسمی اعلا م موجودیت کرده اند; اما فراکسیون عناصر مستقل را نیز باید به این تعداد اضافه نمائیم کما این که طرفداران احمدی نژاد و اصولگرایان سنتی و اصولگرایان تحول خواه را نیز (در میان فراکسیون اکثریت) باید از یکدیگر تفکیک کرد. به عبارت بهتر مجلس هشتم برخلا ف مجلس هفتم که اکثریت آن یک دست تر بود در عمل شامل پنج فراکسیون می شود که هر کدام بین 40 تا 70 نفر عضو خواهند داشت.
در این جا باید فراکسیون اکثریت بتواند موقعیت شناسی کند و در جهت اداره هر چه بهتر مجلس جهت خدمت به مردم حتما سهمی در میان هیات رئیسه و همچنین هدایت کمیسیون ها برای فراکسیون خط امام (ره) و مستقلین در نظر بگیرد. خوشبختانه گفته می شود امثال آقای لا ریجانی به دور از هر گونه تمامیت خواهی و انحصارطلبی در صدد اجرایی کردن چنین موضوعی هستند.
و البته فراکسیون خط امام (ره) هم باید رمز موفقیت خویش را نه در تقابل با اکثریت، بلکه در نوعی تعامل مثبت با آنان بداند.
کوتاه سخن آن که هیچ اشکالی ندارد با رعایت قواعد بازی دموکراتیک و برای تقویت مجموع جایگاه هیات رئیسه مجلس از تمامی 5 فراکسیون افرادی در هیات رئیسه مجلس حضور داشته باشند تا علا وه بر صیانت و اجرای دقیق آئین نامه مجلس (که اعضای هیات رئیسه برای آن سوگند می خورند و متاسفانه در مجلس هفتم بارها و بارها برخلا ف آن عمل شد) همه نمایندگان خودشان را در اداره مجلس هشتم سهیم بدانند و پای همه هزینه ها و فواید آن هم با قاطعیت بایستند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد