گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقاله - تزیین به شیوه گل و بلبل ، کریم ارغنده پور

 

 ¤ تزیین به شیوه گل و بلبل

   ?کریم ارغنده پور

 

 

² در خبرها بود که سخنگوی محترم دولت با تاکید بر « استقبال دولت نهم از گردش آزاد اطلاعات » فرموده اند؛ « دولت نهم با سانسور مخالف و طرفدار حفاظت از آزادی رسانه و پرهیز از سیطره دولت بر رسانه هاست. دولت از مریدپروری اجتناب و از اصل آزادی و انتقاد در برابر دولت در رسانه حمایت می کند. »

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - آزادی بیان ، حامد محقق

 

¤  آزادی بیان

 ?حامد محقق

 

خَلَقَ الانْسان¯   عَلَََّمَهُ الْبَیان . 

« خداوند انسان را آفرید و بیان را به او آموخت. » ( سوره الرحمن – آیات 3،4)

 


 

 ¹شاید در طول تاریخ هیچ کلمه ای به اندازه آزادی بحث برانگیز نبوده است.  بسیاری از نویسندگان ، سیاستمداران ، شاعران و ... از آزادی و برای آزادی سخن به میان آورده اند. با وجود تفاوت دید نسبت به مقوله آزادی ، در فرهنگ بسیاری از ملل ، این لفظ تقریباً یکسان معنا شده است. بیشتر فرهنگها ، آزادی را در توانایی انتخابها و جامعه عمل پوشاندن به آنها تعریف کرده اند. وقتی گفته می شود انسانها، آزادی کامل دارند به این معناست که نباید هیچ گونه محدودیتی در اندیشیدن ، صحبت کردن یا عمل کردن وجود داشته باشد.

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه مردم سالاری - یکشنبه

 

E  سرمقاله روزنامه مردم سالاری      

è طمانینه در دیپلماسی فعال   - ? دکتر احمد بخشایشد

 

 ² بی پاسخ گذاشتن بسته پیشنهادی ایران در حالی که دستگاه  دیپلماسی ایران درحال بررسی بسته مشوق های کشورهای 1+5 برای حل مسئله هسته ای ایران است، اقدامی متکبرانه  محسوب می شود اما به نظر نمی رسد که چندان نتیجه ای در بر داشته باشد.

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - لبنان عروس آتش ، علی حکمت

 

 ¤مقاله - لبنان عروس آتش

 ?علی حکمت

 

 ï ملک فیصل پادشاه اسبق عربستان سعودی در واکنش به اشغال بیت المقدس در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن 1967 به دست اسرائیلیان گفته بود؛ « قدس به منزله عروس عربیت ما است و عرب ها نباید بگذارند که قدس مورد تجاوز قرار گیرد...»
سال ها پس از اشغال بیت المقدس و سایر سرزمین های اشغالی و ادامه اشغال و تجاوز ، شاعر عصبی مزاج و صریح اللهجه عراقی ، مظفرالنواب در یک قصیده بلند و تیز و تند ، ملک فیصل و سایر پادشاهان و روسای جمهور کشورهای عربی را با لحن گستاخانه مورد خطاب قرار داد و گفت:

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد ، پنجشنبه ، مجتبی واحدی

 

 O  سرمقاله روزنامه آفتاب یزد              

' برای خودی ها هم سکوت کنید ! ‌ ‌   - ? مجتبی واحدی

 

 ²  دو روز قـبـــل ، رئـیـــس جمهــور ایــران در کنفرانس مطبوعاتی خود موضوعی را مطرح کرد که هم به لحاظ شکلی بی سابقه بود و هم از نظر محتوا. او در پاسخ به سوالی در خصوص موضع گـیـریـهـای وزیـــر خـــارجـــه سـعـودی، بـدون آنکـه پـاسخی به ادعاهای این سیاستمدار سرشناس و پرنفوذ عرب بـدهـد تـنـهـا بـه ذکـر ایـن نـکـتـه اکـتـفـا کـرد کـه بـه احتـرام ملـک عبـداللـه – پـادشـاه عربستان سعـودی– پـاسخ سعود الفیصل را نمی‌دهیم. این ادبیات، در نوع خود منحصر به فرد است که رئـیـــس جـمـهـــور یـــک کـشـــور در بــــرابـــر اتـهـــام زنــی صــریــح یــک وزیــر خــارجــی ، از سـکــوت در بــرابــر تهمت زننده به خاطر مقام مافوق او سخن بگـویـد.

 

ادامه مطلب ...

تسلیت و تعزیت ...

 


عروج روح استاد برجسته دانشکده فنی مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز ،

جناب آقای دکتر پیروزپناه

تسلیت و تعزیت باد.


 

 

سرمقاله روزنامه کارگزاران - چهارشنبه

 

×  سرمقاله روزنامه کارگزاران              

ž چشم‌انداز مبهم لبنان  - ? محسن آرمین

 

 T  برخی تحلیل‌ها مبنی بر قرار گرفتن لبنان در آستانه جنگ داخلی جدید، مانع درک درست ماهیت حوادث اخیر این کشور هستند. توجه به ویژگی ژئوپلیتیک لبنان و قواعد و منطقی که طی دهه‌های اخیر بر تحولات سیاسی این کشور حاکم بوده‌ است، علامت‌های سوال و تردیدهای جدی را در برابر تحلیل‌های مذکور می‌نشاند.

 

 

ادامه مطلب ...

داستان - دو گربه روی دیوار ، صمد بهرنگی

 

¨داستان - دو گربه روی دیوار

? صمد بهرنگی

 èیکی از شبهای تابستان بود. ماه نبود. ستاره هم نبود. هوا تاریک تاریک بود. نصف شب بود. سوسکها آواز می خواندند. صدای دیگری نبود. گربه سیاهی از آن طرف دیوار می آمد. سرش را پایین انداخته بود ، بو می کشید و سلانه سلانه می آمد . گربه سفیدی هم از این طرف دیوار می آمد. سرش را پایین انداخته بود ، بو می کشید و سلانه سلانه می آمد.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - تعریف جرم سیاسی یا تعریف سیاسی جرم؟ ، بهمن کشاورز

 

¤تعریف جرم سیاسی یا تعریف سیاسی جرم؟

? بهمن کشاورز‌ ·


 ±اولا- مقدمه ؛

 گویا ماجرای تعریف جرم سیاسی در نظام قضایی ما، پس از صدور چند سال ممکن است بسامان برسد. برنامه چهارم توسعه اقتصادی و ... قوه قضائیه را به تعریف جرم سیاسی در ظرف زمانی این برنامه مکلف کرده و قوه قضائیه - به هر حال - تکلیف خود را با تصویب ماده 4 لا‌یحه قانون مجازات اسلا‌می، به جا آورده است. ‌ البته برای بنده این ابهام وجود دارد که صبحت از کدام لا‌یحه قانون مجازات اسلا‌می است؟ زیرا تا آنجا که به یاد دارم این لا‌یحه به مجلس شورای اسلا‌می تقدیم و اعلا‌م وصول هم شده است و اینک در نوبت طرح است.



· وکیل دادگستری

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد ، سه شنبه

 

·  سرمقاله روزنامه آفتاب یزد                

¹مهرورزی ؛ چرا فقط با خارجی‌ها؟! - ? مجتبی واحدی

 

þ  از آغاز فعالیت‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری سال 84، تیم تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد به دنبال اثبات این نکته بودند که پیروزی او، موجب تحولات عمیق و نوآوری‌های بی‌سابقه در عرصه مدیریت کشور خـواهـد شـد. بـر همین اساس، بخشی از تبلیغات احمدی‌نژاد و تیم او بر اموری متمرکز شد که پیش از آن، مـورد توجه سایر کاندیداها نبود. انتقاد کم سابقه از مدیریت‌های گذشته و ادعای علنی در خصوص نفوذ مافیاهای گوناگون در عرصه‌های سیاسی و مدیریتی، وعــده‌هـای عـامـه پسنـد از قبیـل آوردن پـول نفـت بر سر سفره‌های مردم و انتقاد از کسانی که به خاطر نوع پوشش و آرایش جوانان، مزاحمت‌هایی برای آنها فراهم می‌کنند از نوآوری‌های تبلیغاتی تیم احمدی نژاد بود که نمی‌توان تأثیر آن بر نحوه تقسیم آرا میان کاندیداها را نادیده گرفت.

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - قانون و نقد آن ، حامد محقق

 

¤ قانون و نقد آن

 ?حامد محقق 


 

  ×گرچه از دیدگاه برخی ، آزادی و قانون ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما، به هر حال نمی توان وجود عنصر « منع » و« محدودیت » را ، به عنوان عناصر کلیدی و محوری قانون نادیده گرفت. لذا بلافاصله این سئوال اساسی، به ذهن متبادر می شود که این منع  را به چه معنا و در کدام ساحت بایست بکار برد؟ همین سوال ، زمینه مباحثه و دیالکتیک جدی بین روشنفکران را موجب شده است.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - نظام سلطانی یا وضعیت سلطانی؟ ، علیرضا علوی تبار

 

¤نظام سلطانی یا وضعیت سلطانی؟

? علیرضا علوی تبار

 

 ±تلاش برای تحلیل علمی یک پدیده یعنی تلاش برای آنکه این پدیده را مصداقی از یک نظم عام و کلی قرار داده و آن را در قالب مفاهیم و سازههای موجود در یک نظریه توصیف کنیم. در مورد پدیدههای سیاسی نیز هنگامی میتوان از تبیین (بیان چراییها و چگونگیها) علمی سخن گفت که بتوان از مفاهیم و سازههای موجود در یک نظریه کمک گرفته و با طبقه بندی دادهها میان آنها ارتباطی منطقی و متکی بر نظریه ایجاد کرد.

 

ادامه مطلب ...

مقاله - نمایشگاه غیر مردمی کتاب تهران ، خسرو طالب زاده

 

 ¤ مقاله - نمایشگاه غیر مردمی کتاب تهران

 ? خسرو طالب زاده

 

 ±بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال برگزاری است. 21 دوره تجربه گرانقدر و مهمی است. این تجربه اگر در نهاد ثابت و مداومی رخ می‌داد ، نتایج فراوانی در بر می‌داشت و سرمایه مهمی به حساب می‌آمد ، امّا مدیریت بی‌ثبات و مهم‌تر از آن تجربه‌های انباشت‌نشدنی که گویی جزیی از ذات مدیریت ایرانی است ، سبب شده تا همه چیز برای مدیران تازه‌کار نو بودنش مهم محسوب شود.

 

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه مردم سالاری ، دوشنبه

 

±  سرمقاله روزنامه مردم سالاری      

µ حرجی بر دولت احمدی نژاد نیست - ? سعید لیلاز

 

E بی انضباطی های ناشی از افزایش درآمدهای نفتی و برخورد با مازاد ارزی حاصل از افزایش درآمد نفت حداقل 5 بار در طول تاریخ ایران سابقه دارد. اولین بار در دهه 1340 بی انضباطی ناشی از افزایش درآمد نفت در برنامه چهارم عمرانی آغاز شد و در برنامه پنجم هم تداوم پیدا کرد. در دولت های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی نیز در بعضی موارد از منابع ارزی برای واردات کنترل نشده استفاده شد. در دولت آقای خاتمی هم بی انضباطی ارزی از سال 81 نشانه هایش بروز کرد و در سال 84 به اوج خود رسید;

 

ادامه مطلب ...

مقاله - هویت چیست؟ - حامد محقق

 

¤ مقاله -  هویت چیست؟

 ? حامد محقق

 

  Á« هویت » ، یکی از مهمترین مسائل و چالش های پیش روی جوامع در حال توسعه، در طی فرآیند جهانی شدن و جهانی سازی خواهد بود. لذا پرداختن به این مقوله ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید، چراکه در صورت کوتاهی در این مهم، با بوجود آمدن بحران هویت، شاهد بسیاری از آشفتگی ها و نابسامانی ها خواهیم بود.

 

 

ادامه مطلب ...

تامل

 

× انقلاب ستمدیدگان را آزاد نمی کند تنها استثمارگران را عوض می کند.   ±برنارد شاو

 ×حیله و خیانت اغلب از اشخاص ناتوان سر می زند.  ± لارش فوکو

 × زندگی بدون موسیقی اشتباه است.  ±فردریش نیچه

×آنان که نمی توانند خود را اداره کنند ‌ناچار از اطاعت دیگرانند ± .ویکتور هوگو

×الگوی انسانی شما هر چه بزرگتر باشد سرنوشت زیباتری در برابر شماست .  ±اُرد بزرگ

 

 

 

سرمقاله روزنامه کیهان ، یکشنبه

 

Á  سرمقاله روزنامه کیهان

× پایان بازی نومحافظه کاران در خاورمیانه

 ±حوادث حدود یک هفته اخیر لبنان تنها زمانی معنای واقعی خود را آشکار خواهد کرد که در یک چارچوب منطقه ای ارزیابی شود. نگاه منفرد به حوادث لبنان، و بی توجهی به پیام های بسیار مهمی که از کنار هم قرار دادن تحولات لبنان و دیگر وقایع منطقه خاورمیانه- بویژه آنچه اکنون در فلسطین و عراق در جریان است- می توان استخراج کرد، عمیقاً گمراه کننده خواهد بود. این حوادث نه فقط جدا از هم نیستند بلکه در یک سطح نه چندان پوشیده ربطی وثیق به هم پیدا می کنند و اگر ...

 

 

ادامه مطلب ...

سرمقاله روزنامه کارگزاران ، یکشنبه

 

Á  سرمقاله روزنامه کارگزاران

×  خاتمی، اصولگرایان و صدور انقلاب   ? صادق زیبا کلام

 

± در اینکه سخنان هفته گذشته سیدمحمد خاتمی می‌توانست و می‌تواند مستمسکی در دست مخالفان ما در غرب و جهان عرب قرار گیرد کمتر می‌توان تردیدی داشت. آنچه ایشان گفتند در حقیقت بیان همان اتهامی بود که مخالفان ما همواره به ما نسبت داده‌اند. اینکه ما از گروه‌های رادیکال (و به‌زعم غربی‌ها «تروریست») حمایت می‌کنیم. حمایت از رادیکال‌ها در عراق، لبنان و فلسطین.

 

 

ادامه مطلب ...