گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

سرمقاله روزنامه مردم سالاری ، دوشنبه

 

±  سرمقاله روزنامه مردم سالاری      

µ حرجی بر دولت احمدی نژاد نیست - ? سعید لیلاز

 

E بی انضباطی های ناشی از افزایش درآمدهای نفتی و برخورد با مازاد ارزی حاصل از افزایش درآمد نفت حداقل 5 بار در طول تاریخ ایران سابقه دارد. اولین بار در دهه 1340 بی انضباطی ناشی از افزایش درآمد نفت در برنامه چهارم عمرانی آغاز شد و در برنامه پنجم هم تداوم پیدا کرد. در دولت های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی نیز در بعضی موارد از منابع ارزی برای واردات کنترل نشده استفاده شد. در دولت آقای خاتمی هم بی انضباطی ارزی از سال 81 نشانه هایش بروز کرد و در سال 84 به اوج خود رسید;

 

 

البته انصاف این است که دولت هاشمی رفسنجانی کمترین بی انضباطی ارزی را نسبت به دلا رهای نفتی از خود بروز داده است و دولت احمدی نژاد بیشترین آن را.
از طرف دیگر ما نمی بایست برای صندوق ذخیره ارزی که به نظر من هیچ گاه حتی به دنیا نیامد مویه کنیم بلکه باید این سوال را مطرح کنیم که چرا ملت ایران نمی تواند درآمدهای نفتی خودش را به درستی خرج کند زیرا اگر به گذشته مراجعه کنیم به این نتیجه می رسیم که همواره به دنبال افزایش بی رویه قیمت نفت فرصت های گرانبهای توسعه به گسترش فقر و افزایش تورم تبدیل شده است و همواره دولت  های چهل سال اخیر صرف نظر از گرایش های خود در دام بی انضباطی های ناشی از افزایش درآمدهای نفتی افتاده اند و در این زمینه دولت احمدی نژاد تنها نیست.

آیا اقدام دولت احمدی نژاد معلول میل ملت ایران به خرج درآمدهای نفتی خودش نیست؟ اگر این گونه نیست پس چرا تنها کاندیداهایی که شعارهای مرتبط با آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم را مطرح کردند، بالا ترین رای را به خود اختصاص دادند؟ متاسفانه ما با اینکه جمعیت جوانی داریم، میل به فردا و آینده نگری نداریم و تنها به امروزمان و گذران امور فکر می کنیم.  نگارنده معتقد است  حتی اگر اقدام دولت در انحلا ل هیات امنای صندوق ذخیره ارزی منجر به مرگ همیشگی این صندوق هم شود، ما باید این پرسش را مطرح کنیم که چرا ملت ایران به فکر فردای خودش نیست و ذخایر ارزی را به خرید انگور و گلا بی تبدیل می کند و هیچ جریانی هم به این روند اعتراض نمی کند؟
از همین رو معتقدم که دولت احمدی نژاد با این اقدام خود اتفاقا مطابق گرایش مردم رفتار کرده است و از همین رو هم بر او حرجی نیست زیرا وقتی 5 دولت با 5 ایدئولوژی مختلف اقدام به خرج درآمدهای هنگفت نفتی می کنند، می بایست ملت و  روحیه مردمانمان را هدف قرار دهیم و نه دولت خاصی را.  در واقع این یک گرایش جدی اجتماعی- فرهنگی است که در روحیه مردم ما جا خوش کرده است. البته شکی نیست من مسوولیت نهایی تمامی اقدامات دولت را به عهده رییس جمهور می گذارم و اینکه احمدی نژاد می بایست در پایان چهار سال ریاست جمهوری اش، کارنامه ای را ارائه کند و از عملکردهای خود دفاع کند: اینکه دولت پول های نفتی  را چگونه و کجا خرج کرده است؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد