پروردگارا :
به من آرامش ده
تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم ؛
دلیری ده
تا تغییر دهم آنچه را که می توانم تغییر دهم ؛
بینش ده
تا تفاوت این دو را بدانم
و مرا فهم ده
تا متوقع نباشم که دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار کنند.
تغییر، رمز احیای اقتصادی
سرمقاله روزنامه اعتماد ملی روز دوشنبه
همانگونه که پیش از این در همین ستون اشاره شده بود، تکیه بیمحابای دولت نهم به درآمدهای نفتی و پرخوریهای ناشی از آن، دو آفت بسیار بزرگ برای کشور خواهد داشت؛ رشد لجامگسیخته تورم و نقدینگی بیمارگونه. از سوی دیگر درآمد بالای نفتی و پرهیز از سیاست بلندمدت در امر اقتصاد، تمایل به حل معضلات اقتصادی را با تکیه بر درآمدهای بیشتر توجیهپذیر میکند. به این معنا که دولت برای مبارزه با تورم تلاش میکند نقدینگی را کاهش دهد و یکی از راههای امتحانشده در دولت نهم، تمایل به سمت واردات مضاعف و بدون برنامه است. واردات بدون ملاحظه مهمترین لطمه خود را بر تولید خواهد زد. لذا اتفاقی که بهمنی رئیسکل بانک مرکزی از آن خبر میدهد با شدت بیشتری محقق خواهد شد. یعنی بدنه تولید کشور به جای آنکه در حد حتی نیمی از تواناییهای ذاتی خود عمل نماید، تنها از 25 درصد ظرفیت خود سود میبرد. این در حالی است که چنانچه بخش تولیدی کشور تنها حتی در حد 40 درصد عمل کند، به مرحله سودآوری خواهد رسید. اما حال اوضاع بهگونهای است که گویا شیپور از دم گشادش در حال نواخته شدن است. دولتی که بلندپروازیها و اقدامات نامطمئن خود را نه از بستر کارشناسی و اجماع ملی بلکه عمدتا با تکیه بر درآمدهای سرسامآور نفتی توجیهپذیر میدانست، با کمبود یکباره درآمدهای نفتی آن هم در شکلی بسیار گسترده روبهرو شده است. بهگونهای که رئیسکل بانک مرکزی اعلام میدارد، تنها در بخش درآمدهای نفتی با کاهش 54 میلیارد دلاری روبهرو هستیم
مقدماتی جام جهانی افریقای جنوبی ، منطقه آسیا- گروه دو
ردیف | تیم | بازی | برد | تساوی | باخت | گل زده | گل خورده | تفاضل | امتیاز |
۱ | کره جنوبی | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۵ | ۲ | ۳+ | ۴ |
۲ | ایران | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۳ | ۲ | ۱+ | ۴ |
۳ | عربستان | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۳ | ۲ | ۱+ | ۴ |
۴ | کره شمالی | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۴ | ۴ | ۰ | ۴ |
۵ | امارات | ۳ | ۰ | ۰ | ۳ | ۳ | ۸ | ۵- | ۰ |
۲۹ آبان : امارات ........ ایران ، عربستان ...... کره جنوبی
مقدماتی جام جهانی افریقای جنوبی ، منطقه آسیا- گروه یک
ردیف | تیم | بازی | برد | تساوی | باخت | گل زده | گل خورده | تفاضل | امتیاز |
۱ | استرالیا | ۲ | ۲ | ۰ | ۰ | ۵ | ۰ | ۵+ | ۶ |
۲ | ژاپن | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۴ | ۳ | ۱+ | ۴ |
۳ | قطر | ۳ | ۱ | ۱ | ۱ | ۴ | ۵ | ۱- | ۴ |
۴ | بحرین | ۲ | ۰ | ۱ | ۱ | ۳ | ۴ | ۱- | ۱ |
۵ | ازبکستان | ۳ | ۰ | ۱ | ۲ | ۱ | ۵ | ۴- | ۱ |
۲۹ آبان : بحرین ..... استرالیا ، قطر ..... ژاپن
¤ مقـاله – 8 پرسـش از خود؛ اصلاح طلبان و انتخابات
? سیدعلی محمودی
مطالعات رفتاری و کارکردی در تاریخ معاصر ایران نشان میدهد که مراد از <اصلاحات> در نگاه اندیشهوران سیاسی - اجتماعی و مردم ایران، درخواست تغییرات دموکراتیک و اصلاح ساختارهای قدرت سیاسی بوده است. از میان مطالبات اصلاحطلبانه که در جنبشهای یادشده مطرح بوده و هست، میتوان به تامین امنیت، آزادی، حقوق شهروندی، تفکیک قوای سهگانه و عدم دخالت قوای اجرایی، قانونگذاری و قضایی در کار یکدیگر، تحدید تصمیمها و عملکردهای حاکمان در حدود قانون، انتخابی شدن مناصب، انتخابات آزاد، برابری شهروندان با یکدیگر و... در مقابل قانون و... اشاره کرد. برداشت من از اصلاحات در ایران، در یک کلمه یعنی اصلاحات آرام و تدریجی بر پایه دموکراسی. بر این اساس، فروکاستن این مفهوم بنیادین به موضوعات حاشیهای و حتی مهم اما فرعی، مصداقی و مقطعی، کاری از قبیل سادهسازی محتوایی، تقلیلگرایی، مشوش کردن مفهوم اصلی و یا مصادره به مطلوب است.
¤ مقـاله – اصلاحات تعریف دارد ، پس هست.
? جعفر گلابی
در مقابل عظمت، مهابت و قدمت دستگاه اسکولاستیک که بر پایه فلسفه ارسطو بنیان نهاده شده بود، رنه دکارت برای آغاز چه میتوانست بکند جز اینکه فقط بر بودن خود تاکید کند و بر بسیطترین و بدیهیترین امور انگشت بگذارد و بگوید «فکر میکنم، پس هستم». بعدها که دکان کوچک دکارت به وسیله صدها دانشمند نوگرا بزرگ و تبدیل به رنسانس شد و شانه به شانه ساختمان عظیم مشایی زد معلوم شد که یک گزاره و تعریف درست و مبنایی تا چه حد ظرفیت رشد و تکامل دارد و چه سان میتواند جهانی از تحولات را روی یک فلسفه و زاویه متفاوت جهان بینی استوار سازد. در واقع جهان بشری روی پایههای تئوری و فلسفی بنا میشود، رشد پیدا میکند و به اوج و حضیض تحولات مثبت و منفی در میغلتد، دنیایی از ثروت و قدرت بدون بنیان فلسفی و تئوریک جز چندصباحی جولان نمیبیند ولی گوشهنشینی آرام و بیقدرت و بیثروت با ارائه یک جهانبینی، با گشودن رازی از رازهای پرشمار خلقت و با ارائه تحلیلی درست از زمان و مکان، شریانهای تاریخی را در دست میگیرد و صدها تحول کوچک و بزرگ را به نام خود رقم می زند.
ادامه مطلب ...¤ مقـاله – از توهم تا فرافکنی!
? سید مجتبی واحد ی
دوره نهم ریاست جمهوری، از نخستین روزهای تبلیغات انتخاباتی تا امروز که دولت منبعث از این انتخابات، سومین ماه از سال پایانی خود را طی میکند تفاوتهای آشکار با سایر دورهها داشته است. در این دوره برای نخستینبار، یک تیم انتخاباتی به خود اجازه داد تا با صراحت از وجود انواع مفاسد و نفوذ جلوههای مختلف مافیا در کشور سخن بگوید. در همین دوره، دو نامزد سرشناس از روند برگزاری انتخابات به شدت انتقاد کردند و ادعاهایی درخصوص تاثیرگذاری اقدامات غیراخلاقی و غیرقانونی بر نتایج انتخابات مطرح نمودند، در دوره نهم ریاست جمهوری، روش گزینش وزیران توسط رئیسجمهور اصولگرا به گونهای بود که برای اولین بار در سالهای پس از انقلاب، چهار وزیر پیشنهادی رئیسجمهور رای نیاوردند، در دولت نهم برای نخستین بار رئیسجمهور و همکاران او در حالی که قدرت را در دست داشتند از نفوذ و جا خوشکردن مافیا در ارکان قدرت صحبت کردند و نهایتا در این دوره برای اولین بار، رئیسجمهور به خود اجازه داد قانونی را که علیرغم طی مراحل قانونی به او ابلاغ شده است در دفتر خود بایگانی کند و آن را برای اجرا به دستگاههای دولتی ابلاغ نکند. در این دوره، ویژگیهای دیگری نیز به چشم میخورد که قبلا نمونه آن وجود نداشت. مثلا تحلیل غلط بعضی از حامیان و اطرافیان احمدینژاد از علل پیروزی او، توهمهایی در آنها ایجاد کرد که آثار آن در اهانت به مراجع – به خاطر مخالفت با یک دستور رئیسجمهور– یا حملات شدید، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه به منتقدان دولت– اعم از رقیب و رفیق– مشاهده گردید.
¤ مقـاله – ضرورت تناسب در حساسیت ها
? عباس عبـدی
هر مجلسی دو وظیفه اصلی تقنین قانون و نظارت بر امور را دارد. تأیید و رد وزرا هم در ذیل این وظیفه اخیر تعریف میشود. تمامی هزینهها و درآمدهای دولتی مملکت باید تحت نظارت مجلس انجام باشد و مطابق قانون اخذ و مصرف شود. اگر مجلس به این وظایف خود به درستی عمل کند، سالانه صدها میلیارد تومان که سهل است بلکه هزاران میلیارد تومان به نفع کشور و اقتصاد جامعه و مردم است و در چنین شرایطی پرداخت 30 میلیارد تومان 3000 نماینده و به ازای هر کدام یکصد میلیون تومان) نه تنها اشکالی ندارد که خوب هم هست و نماینده صادق هم نباید از علنی و رسانهای شدن آن نگران شود بلکه این حق جامعه است که از این پرداختها مطلع باشد و از آن دفاع هم کند، مشروط بر اینکه آنان وظایف خود را درست انجام دهند. ادامه مطلب ...
¤ مقـاله – در جستجوی نقطه شروع
? غلامحسین کرباسچی
بیش از یک دهه از زمانی که کلنگ احداث برج میلاد بر زمین خورد میگذرد و این پروژه با همه اما و اگرها و مانعتراشیها سرانجام با اراده و همت گروهی از مدیران به اتمام رسید. خبر افتتاح این برج این روزها عدهای را بر آن داشته تا این چهارمین برج بلند جهان را معرف توان فنی و مهندسی ایرانیان و نماینده معماری معاصر کشور بدانند و برخی دیگر آن را نمادی ملی برای کشور بخوانند (هرچند که همه هزینههای ساخت آن از محل عوارض تهران تامین شده است...) و گروهی هم راه تبلیغات بیشتر و مطرح شدن در افکار عمومی را در پیش بگیرند با همان مثل رایج در میان عامه مردم که «کار را که کرد؟ آن کس که تمام کرد.» به دور از این برداشتها و حاشیهها کاش همزمان با افتتاح برج میلاد به جای اینکه در پی این باشیم که از هر سو راهی برای مطرح کردن خودمان باز کنیم و غرور ساخته شدن چهارمین برج بلند جهان در تهران افکار و ذهنمان را پر کند و در نقطه اتمام این برج به اوج برسیم (چه به عنوان یک مدیر و چه در جایگاه یک شهروند) برای یکبار هم که شده به نقطه شروع بازگردیم. نه برای اینکه بدانیم که این برج در زمان چه کسی یا کسانی آغاز شد و اکنون در زمان کدام مدیر یا جریان تمام میشود بلکه بر ماست که به نقطه شروع بازگردیم تا بدانیم چه شرایطی و چه بایستههایی موجب شد که چنین پروژه عظیمی 11 سال پیش از این روزها کلنگ بخورد در حالیکه در همه سالهای بعد از آن هم تجربهای مشابه نهتنها در تهران که در دیگر شهرهای کشور نیز تکرار نشد.
¤ مقـاله – اصولگرایان و اصولگرایی
? سید حسین مرعشی
سالها است که یک جناح از جناحهای سیاسی کشور خود را اصولگرا نامیده و رقبای خود را متهم به خروج از اصول و ارزشهای دینی و انقلابی میکند. من در این یادداشت در مقام دفاع از رقبای اصولگرایان یا به عبارتی دوستان اصلاحطلب خود نیستم، دفاع از اصلاحطلبان و البته پارهای از انتقادها از ایشان را به فرصتی دیگر موکول میکنم. آنچه در این یادداشت مورد توجه من است، اتفاقا دفاع از اصولگرایی است. من همواره از اصولگرایان انتظار داشتهام که واقعا اگر انتخاب این نام، صرفا برای زینت نبوده و یا خدای ناکرده قصد سوءاستفاده از ارزشهای دینی در کار نبوده در دفاع از حق و حقیقت بیباک باشند.
¤ مقـاله – حساب همه فن حریف
? محسن دقت دوست
آقای بهمنی رئیس جدید بانک مرکزی خبر از ارائه لایحه ای 20 میلیارد دلاری برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور تامین منابع پولی و مالی تسهیلات اعطایی بانک ها به مجلس داده اند تا از این طریق هم کمبود سرمایه در گردش بانک ها جهت ارائه تسهیلات و وام به امور تولیدی جبران شود و هم مطالبات بانک ها از دولت تسویه گردد. اتفاق قریب الوقوعی که مخالفت با آن منجر به کنار گذاشته شدن آقای مظاهری از بانک مرکزی شد. در واقع از همان ابتدای سال 87 و علنی شدن اختلافات «تیم» اقتصادی دولت در زمینه هایی چون اعلام خط فقر، مشخص کردن نرخ تورم هدف و کارایی بنگاه های تولیدی زود بازده، و در ادامه ارائه بسته راهبردی بانک مرکزی و اعلام سیاست سه قفله کردن خزانه، مشخص بود که این جبهه گیری ها و کشمکش ها در نهایت یک قربانی خواهد داشت که با توجه به نزدیکی یکی از دو جناح درگیر به شخصیت و نظرات اقتصادی ریاست محترم جمهور، پیش بینی اینکه کدام طرف از این «بازی» کنار گذاشته خواهد شد زیاد مشکل نبود.
¤ مقـاله – بحران مالی در آمریکا
? دکتر حسین دهشیار
آمریکا درگیر بحرانی مالی است که در بیش از نیمقرن گذشته بیسابقه بوده است و به همین دلیل دولت جورج دبلیو بوش که براساس فلسفه سیاسی اعتقاد به عدم دخالت حکومت در حیات اقتصادی دارد، خود را در وضعیتی مشاهده کرد که چارهای جز تزریق 700 میلیارد دلار به والاستریت برای حل بحران پیشرو نیافت. این نشان میدهد که سیستم سرمایهداری «بینقص» نیست و «دست نامرئی» هم گاهی نیاز به دستان مرئی دارد که خود را در قالب اقدامات و طرحهای اقتصادی دولت نشان میدهند. علت بحران: اقتصادی. از سال 2007 به تدریج بر همگان مشخص شد که بخش مسکن با رکود وسیع روبهرو است. بسیاری از خریداران خانه که از طریق وامهای مسکن با نرخ غیرثابت صاحب منزل شده بودند قادر به پرداخت وامها نبودند. اقتصاد سنتی که در چارچوب معادلات مبتنی بر عرضه و تقاضا عمل میکند، نتایج را در شکل کاهش قیمتها بین 20 تا 30 درصد ترسیم کرد. ولیکن مشکلی که مردم عادی را در شهرهای مختلف در سراسر کشور به نگرانی واداشته بود سرانجام به والاستریت رسید. نهادهای مالی به ناگهان خود را مواجه با بحرانی یافتند که قادر به مدیریت آن نبودند.
¤ مقـاله – دموکراسی بدون احزاب شوخی است
سخنان مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در جمع مردم، نخبگان و فعالان سیاسی استان زنجان فرصتی فراهم میآورد تا به جنبش اصلاحطلبی در ایران و فرجام آن نگاه دوبارهای انداخته شود. اصلاحطلبی در ایران هرچند نام بامسمایی پس از پیروزی دوم خرداد تلقی شد اما یک انتخاب پیشینی و فرآیندی نبود. اینگونه نبود که در نتیجه و فرجام یک تحول سیاسی با برنامه برای نیل به هدف مشترک تحقق یافته باشد. این جنبش همانند بسیاری از تحولات در تاریخ معاصر ایران، عمدتا بر انکار وضعیت مستقر و امید به توفیق بهتر و البته با تکیه بر موج حمایت لایههای اجتماعی منتقد صورت پذیرفته است. دولت هاشمیرفسنجانی آگاهانه یا ناآگاهانه موجب رشد و بالندگی طبقه متوسط اجتماعی در ایران شد. توسعه با مفهومی که در کشور رواج یافته بود، نیازهای ثانویه و البته مهم انسان را در معرض انتخاب قرار داد.
¤ مقـاله – قطعنامه چهارم و پایان جنگ سرد
?صادق زیبا کلام
اگر ناظر بیاطلاعی از روانشناسی سیاسی ایرانیان، نحوه پوشش خبری رسانههای دولتی ایران در قبال بحران گرجستان را مورد بررسی قرار میداد، یقینا از جهتگیری بسیاری از مقامات سیاسی، حکومتی، متخصصان و کارشناسان ایرانی دچار شگفتی میشد. نگاه ما و درستتر گفته باشیم برداشت و جمعبندی مسوولان و کارشناسان حکومتیمان از تحولات گرجستان بهگونهای بود که به میمنت و مبارکی سایه مبارک جنگ سرد مجددا بر مناسبات و روابط میان شرق و غرب حاکم شده است. یکی پس از دیگری کارشناسان، دیپلماتهای سابق و شاغل به همراه اساتید دانشگاهی متخصص روابط بینالملل در برنامههای مختلف رادیو و تلویزیون ظاهر میشدند و پیرامون ابعاد بحران گرجستان به تجزیه و تحلیل میپرداختند. دستکم ظرف کمتر از دو هفته در نیمدوجین برنامه رادیو گفتوگو، متخصصان،اساتید دانشگاهی و نظریهپردازان عرصه روابط بینالملل ساعتها نشستند و برخاستند و تحولات گرجستان را از ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، نظریات و تئوریهای مختلف روابط بینالملل، تاریخچه مناسبات میان شرق و غرب و... مورد بحث و بررسی قرار دادند.
¤ سر مقاله اعتماد ملی روز یکشنبه - خارج از ضابطه
آش رفتار دولت آنقدر شور شده که صدای آشپز هم بلند شده است. رفتارهای خلاف قاعده و ضوابط دولت نهم که به یک اپیدمی عمومی در ساختار مدیریت اداری و سیاسی کشور بدل شده صدای رئیس جدیدالورود دیوان محاسبات را نیز درآورده است.گویا رئیس و دیگر همکاران دولت نهم در خود انرژی و قدرت زایدالوصفی سراغ دارند که نظام بوروکراتیک و ساختار اداری کشور را یک مزاحم بزرگ برای خود میپندارند. این مدیران گویا نمیتوانند با صدای سوت مسابقه را آغاز و در یک فرآیند جمعی و براساس قواعد حاکم بر بازی رفتار کنند؛ یا زودتر حرکت میکنند یا دیرتر میرسند اما تکیه فراوان بر رفتارهای فراقانونی، دور زدن نهادهای ناظر، دخل و تصرف در بودجهها و جابهجاییهای غیرضرور آن و از همه مهمتر دور زدن نهادهای قانونی و بیتوجهی آشکار به قوانین روشن اینک به یک بلیه و تهدید برای نظام اداری و مالی کشور بدل شده است.
¤ مقـاله – مصداقی از مدیریت اصولگرایی
?کیان راد
چهار سال پیش، زمانی که محمود احمدی نژاد شهردار تهران بود و سید محمد خاتمی رئیس جمهور ایران، در یکی از برنامه هایی که باید با حضور رئیس جمهور برگزار می شد، خاتمی به علت ترافیک شدید، دیر به مراسم رسید. به همین دلیل خاتمی گفت که به جای مدیران شهری، بابت وضعیت نامناسب اداره شهر از مردم عذرخواهی می کند. اما این سخن خاتمی با واکنش تند احمدی نژاد مواجه شد و او گفت احتمالا رئیس جمهور این بار با اسکورت در شهر حرکت نکرده که متوجه ترافیک شده است. چند ماه بعد، احمدی نژاد رئیس جمهور شد و خاتمی به حاشیه رفت. اما آیا تغییر مثبتی در وضعیت ترافیک تهران ایجاد شده است؟ نگاهی به وضعیت شهر تهران، به ویژه طی یک هفته اخیر پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به ویژه از روز شنبه، نشان می دهد که وضعیت ترافیکی تهران به مراتب بدتر از گذشته شده است. اکنون مدیریت کشور و مدیریت شهر تهران در اختیار مدیران اصولگراست و اصلاح طلبان، دخالتی در اداره امور کشور ندارند تا وجود اختلافات جناحی را عامل عقب افتادن برنامه ها و عدم پیشبرد سریع امور به منظور حل مشکل ترافیک معرفی کند. اما با این وجود مشکل ترافیک تهران نه تنها پابرجاست بلکه وضعیت معابر تهران و اغلب کلان شهرهای کشور در روزهای اخیر نشان می دهد که این مشکلات بیشتر هم شده است.
¤ مقـاله – دشمن تولید
?غلامرضا سلامی
هنگامی که آقای رییس کل، خزانه بانک مرکزی را سه قفله کردند، گفتم که در کشورهایی مانند ایران ممکن است قفلها در اختیار بانک مرکزی باشد،... ولی الزاما همه کلیدها در دست این بانک نیست و اگر حتی کلیدها به نحوی پنهان شده باشد، در صورت نیاز ممکن است کار به دیلم بکشد و علاوه بر آن رییس کلی انتخاب شود که جای کلیدها را حداقل به دولت نشان دهد (سرمقاله دنیای اقتصاد 4 آذر 86). ر جای دیگر گفتم که از همان ابتدا که آقای طهماسب مظاهری با ایدههای مشخص زمام امور بانک مرکزی را بهعهده گرفتند، شمارش معکوس برای خداحافظی ایشان آغاز و با اعلام سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی شدت گرفت و در نهایت با انتشار بسته سیاستی و نظارتی و ارتکاب خطای نابخشودنی ارتباط دادن بین سود تسهیلات بانکی و عامل تورم به اوج خود رسید (سرمقاله دنیای اقتصاد 6 خرداد87). پاسخ این سوال را که چرا این شمارش معکوس 4 ماه طول کشید، باید در گشودن تدریجی قفلهای خزانه توسط آقای رییسکل جستوجو کرد. ایشان ابتدا قفلهای خزانه را به گونهای شل کرد که بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی ظرف چند ماه پس از قفل زدن حدود 30درصد رشد کرد و از 10هزار میلیارد تومان به 13هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ سپس با چاپ و انتشار ایران چکهای قابل گردش (اسکناسهای 50 تا 200هزارتومانی) و واگذاری اعتباری این پولهای پرقدرت به سیستم بانکی حدود 5هزار میلیارد تومان دیگر به بدهی بانکها افزود و بالاخره در آخرین اقدام مشترک با وزارت امور اقتصادی و دارایی، علاوهبر انتقال 6/8هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانکها (1/5هزار میلیارد تومان بدهی مستقیم و 5/3هزار میلیارد تومان بابت اوراق مشارکت دولتی رسوب شده نزد بانکها) 2واحد درصد از نرخ سپرده قانونی کاست. یعنی با این اقدامات حداقل 40هزار میلیارد تومان به منابع بانکها افزود.