فرا رسیدن 21 رمضان سالروز شهادت شاه مردان ، امید مظلومان ،تکیه گاه یتیمان ، برزگ بزرگان عالم حضرت علی (ع) تسلیت و تعزیت باد.
¤ مقـاله- انتخابات و 3 نظام
?عباس عبدی
درباره انتخابات آینده از مناظر گوناگونی بحث میشود. بخش مهمی از این مباحث پیرامون اوضاع نامناسب موجود و خطراتی است که با آن روبهرو هستیم و ضرورت اقدام سیاسی در انتخابات برای کاهش این خطرات است. بخشی دیگر از موضع نامزدها است و اینکه چه کسی واجد محبوبیت و رأی است. بخشی نیز به شرایط انتخابات مطلوب و موانع مشارکت موجود اشاره دارند و... این یادداشت نیز درصدد است از منظر الزامات مشارکت برخی گروهها به مساله بپردازد، باشد که کمکی هرچند کوچک به درک بهتر ما از رفتارهای سیاسی احتمالی خود نماید.هر فردی که در فعالیت سیاسی موثر وارد میشود، بیش از هر چیز باید موضع خود را نسبت به نظام سیاسی روشن کند.
¤ مقـاله- ماهیگیری از گزارش البرادعی
?سید مجتبی واحدی
همانگونه که پیشبینی میشد مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود در مورد ایران را نیز به گونهای نوشت که کسی در حقانیت انتخاب نام آقای دو پهلو برای او تردید نکند. او از یک سو با کارشناسانی در آژانس سروکار دارد ولذا ناچار است ابعاد فنی گزارش خود را نیز حفظ کند و از سوی دیگر، از تاثیر قدرتهای جهانی بر معادلات و تحولات آگاه است ولذا باید نقاطی در گزارش خویش بگنجاند تا کسی گمان نکند دوره اثرگذاری برخی قدرتها بر مجامع جهانی به پایان رسیده است. البته مردم ایران به این وضعیت عادت کردهاند که البرادعی گزارشهای دو پهلو بدهد و برای مخالفان ایران سوژهسازی کند و عدهای هم در داخل، خود را نسبت به گزارشهای آژانس و پیامدهای مربوطه، آنقدر بیتفاوت نـشـان دهـنـد کـه حـتـی قـطـعـنامهها را کاغذپارههایبی حاصل بنامند. این در حالی است که نه کاغذپاره دانستن قطعنامهها، از تاثیر آنها میکاهد و نه گنجاندن برخی ادعاهای دوپهلو در گزارش البرادعی، چیزی بر ارزش حقوقی و فنی آنها میافزاید. البته گزارش اخیر در شرایط متفاوت بینالمللی نسبت به گزارشهای قبلی منتشر شد و به نظر میرسد فرصت یابی دقیقتر دستگاه دیپلماسی و تفکیک دقیق بعضی از اختلافات داخلی از این پرونده ملی، میتوانست موجب انتشار گزارشی گردد که از تنور آن، نانهای کمتری برای آمریکا و همپیمانان آن کشور در آید. در واقع آشکار شدن علائمی از جنگ سرد میان روسیه و غرب بهترین فرصت بود تا ایران از دو طرف این ماجرا امتیازاتی در همه عرصهها به ویژه موضوع هستهای بگیرد. البته بعضی از مسئولان دولتی، اصرار دارند که تحولات پیرامون پرونده هستهای را بی ارزش بدانند اما تنها با ورق زدن روزنامهها، میتوان به واقعیاتی پی برد که به خاطر تحریمهای غیرمنصفانه و غیرحقوقی بر کشورمان تـحـمـیل شده است و حاصل همدستی غرب و شرق میباشد.
¤ مقـاله- اصولگرایان، کنکور و جنبش دانشجویی
?صادق زیبا کلام
برخی از نتایج اعلامشده داوطلبان ورود به دانشگاه از سوی سازمان سنجش در هفته گذشته هزاران متقاضی و خانوادههای آنان را شگفتزده، سرخورده و متحیر ساخت. چه کسی میتوانست باور کند که یک داوطلب ورود به دانشگاه با رتبه دو رقمی نتواند به یکی از دانشگاههای تهران راه یابد؟ اما این تراژدی باورنکردنی اتفاق افتاده بود. صدها داوطلب که عقلا و منطقا باید وارد دانشگاه میشدند، به دلیل ضوابط تعیینشده از سوی سازمان سنجش نتوانسته بودند وارد دانشگاه شوند. فردای اعلام نتایج کنکور شماری از داوطلبان پذیرفتهنشده به در سازمان سنجش روی آوردند بدون آنکه نتیجهای دریافت نمایند. فردای آن روز، شمار بیشتری به همراه والدینشان مقابل سازمان سنجش تجمع کردند. مسوولان سازمان سنجش دولت خدمتگزار نیز به جای پاسخگویی درهای سازمان را بستند و از نیروی انتظامی امداد طلبیدند.
¤ مقـاله- حزب واحد اصلاح طلبان
?هدایت الله آقـایی
ارزیابیها در درون جبهه اصلاحات نشان میدهد که حداقل تعداد 60 گروه، حزب و انجمن سیاسی به ثبت رسیده ادعای تفکرات اصلاحطلبانه دارند. پراکندگی و عدم انسجام این سازمانها طی سه انتخابات گذشته یعنی دوره نهم ریاستجمهوری، شوراهای سوم و مجلس هشتم نشان داد که بدون ایجاد تشکیلاتی واحد و فراگیر در قالب یک حزب قدرتمند امکان تاثیرگذاری جدی را بر رفع موانع اصلاحات فراهم نمیکند. با این حال در پشت پرده اختلافات و چندگانگیهای موجود میان اصلاحطلبان، زمزمههایی ولو خفیف نسبت به ضرورت یکپارچگی فعالان سیاسی در جبهه اصلاحات و حرکت سازمانیافتهتر به گوش میرسد. سخنان آقای حجاریان در مردادماه سالجاری در کنگره سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، طرح پیشنهادی آقای مرعشی در سایت شخصی ایشان، پیشنهادات آقایان دکتر نجفی و مهندس الویری و دهها اظهارنظر دیگر از این باب نشان از نامطلوب بودن وضعیت فعلی دارد. اگر منصفانه نیز به آرامش جریانات موجود در جبهه اصلاحات نگاه کنیم مشاهده میشود که پایههای محکمی برای ایجاد و بنای سازمان سیاسی واحد وجود دارد که برخی از آنها را یادآور میشویم.
¤ مقـاله- بلور« اعتماد» آماج سنگ «بیصداقتی»
?احمـد پورنجاتی
هیچچیز به اندازه احساس «صداقت» در گفتار و رفتار متولیان یک نظام، در عرصه افکار عمومی، «اعتمادساز» و اطمینانبخش نیست و هیچ چیز در ویران کردن بنیان اعتماد مردم نسبت به حاکمیت، خواه اجزا یا ارکان آن، موثرتر از همین احساس بیصداقتی و رنگ و ریای سیاسی و عقیدتی و اخلاقی نیست. هر شخص یا نهاد، خواه در موضع رهبری و سکانداری و مدیریت یک حزب سیاسی یا گروه اجتماعی و خواه و بهویژه در موقعیت اداره یک کشور بیش و پیش از هر عامل تهدیدکننده بیرونی باید دلنگران و هراسناک ظهور و گسترش «حوزه بیاعتمادی» در ذهن و دل مردمانی باشد که «صداقت» آن شخص یا نهاد را پایه اصلی اعتماد خویش قرار دادهاند. شاید در آغاز در نخستین مشاهدههای بیصداقتی و دورنگی، ابرهای تردید و تعجب و ابهام، که پیشقراولان سپاه بیاعتمادیاند، به یاری «توجیه و حمل بر صحت» از آسمان ذهن و دل مردم زدوده شوند.
¨داستـان –بی نام
?صمـد بهرنگی
زنک کاسه ای آش کشک با یک تکه نان بیات جلو شوهرش گذاشت و گفت: بگیر کوفت کن! اینو هم با هزار مصیبت تهیه کرده ام.
مردک فکر کرد: پس پول هایی که امروز صبح بهت دادم چه شد؟
بعد دوباره فکر کرد: از تیغ آفتاب تا تنگ غروب کار و زحمت ، چیزی که بهت می رسد آش کشک با یک تکه نان بیات. خوب باشد!
زنک کمی بالای سر شوهرش ایستاد تا اگر غرولند راه بیندازد سرکوفتش بزند. بعد که دید چیزی نگفت، گرفت و رفت آشپزخانه از خاگینه ای که پخته بود چشید تا کم شیرین نباشد. مرغ بریانی را که داشت روی آتش جلز و ولز می کرد جابجا کرد، کدوها را پوست گرفت و توی تابه انداخت. عسل و کره را پهلوی هم تو بشقابی گذاشت و ... سفره رنگینی آماده کرد. آنوقت پیش شوهرش آمد که آش کشک را با نیمی ازتکه نان بیاتش خورده به خمیازه افتاده بود.
¤ مقـاله- کاغذ پاره
انتخاب کردان به عنوان وزیر کشور دولت احمدی نژاد از مناظر متعدد قابل بحث و تامل است . بی تردید کردان محصول تعامل یا در واقع معامله اقتدار گرایان دولت نهم با آقای علی لاریجانی و همفکران وی است . اینکه وجه مصالحه یا معامله این دو دیدگاه که گاه گاه به سختی به جدال و هماوردی پرداخته اند، چه بوده است هنوز در پس پرده قرار دارد، اما محصول این تنازع بر سر انتخاب کردان تا حدی مشخص است. شاید بتوان معرفی کردان از سوی احمدی نژاد به مجلس را براساس این واقعیت تحلیل کرد که وجاهت دولت نهم در پرتو عملکرد ضعیف در حوزه های اقتصادی و سیاسی و مدیریتی کلان خدشه دار شده است و مجلس حتی از نوع "اصولگرا" آن نیز دیگر حاضر به تحویل چک های سفید تایید احمدی نژاد نمی شود و بر این باور معرفی کردان خط بطلانی است بر اصول عرفانی و اخلاقی دولت نهم که در ردای شعارهای مبارز با فاسدین و مافیا بر دیوار های تبلیغاتی انتخابات نهم ریاست جمهوری جلوه گر بود.
¤ مقاله- طفره نروید
سرمقاله اعتماد ملی – 21 شهریور
روابط دولت نهم با دیگر ارکان نظام وارد مرحله نوینی میشود. هرچند محمود احمدینژاد و همکارانش خود را پیروان اندیشههای اولیه در انقلاب معرفی میکنند، نحوه برخورد دیگر انقلابیون نشان میدهد که این ادعا چندان جا نیفتاده است، از سوی دیگر حوزه تعارض و تنش و ابهامات در اقدامات و تعامل با دولت، از سوی دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی وارد مراحل نوینی شده است.از یک سو رئیس دولت معتقد است که در تمام حوزهها کشور پیشرفت داشته و از دیگرسو منتقدان بر این نظر نیستند. فارغ از تحلیل حوزه عملکرد که نیازمند ارزیابیهای کمی و کیفی است، دولت نهم با منتقدان سرسختی روبهرو است، این در حالی است که حجم وسیعی از نیروهای منتقد دولت نهم که در اردوگاه اصلاحطلبان هستند، یا در سکوت کامل به سر میبرند یا از منظر انتقاد حداقلی با آن برخورد میکنند.
مقدماتی جام جهانی افریقای جنوبی ، منطقه آسیا- گروه دو
ردیف | تیم | بازی | برد | تساوی | باخت | گل زده | گل خورده | تفاضل | امتیاز |
۱ | کره جنوبی | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۵ | ۲ | ۳+ | ۴ |
۲ | ایران | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۳ | ۲ | ۱+ | ۴ |
۳ | عربستان | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۳ | ۲ | ۱+ | ۴ |
۴ | کره شمالی | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۴ | ۴ | ۰ | ۴ |
۵ | امارات | ۳ | ۰ | ۰ | ۳ | ۳ | ۸ | ۵- | ۰ |
۲۹ آبان : امارات ....... ایران ، عربستان ...... کره جنوبی
مقدماتی جام جهانی افریقای جنوبی ، منطقه آسیا- گروه یک
ردیف | تیم | بازی | برد | تساوی | باخت | گل زده | گل خورده | تفاضل | امتیاز |
۱ | استرالیا | ۲ | ۲ | ۰ | ۰ | ۵ | ۰ | ۵+ | ۶ |
۲ | ژاپن | ۲ | ۱ | ۱ | ۰ | ۴ | ۳ | ۱+ | ۴ |
۳ | قطر | ۳ | ۱ | ۱ | ۱ | ۴ | ۵ | ۱- | ۴ |
۴ | بحرین | ۲ | ۰ | ۱ | ۱ | ۳ | ۴ | ۱- | ۱ |
۵ | ازبکستان | ۳ | ۰ | ۱ | ۲ | ۱ | ۵ | ۴- | ۱ |
۲۹ آبان : بحرین ..... استرالیا ، قطر ..... ژاپن
¤ مقاله – ماشین اقتصاد در باتلاق
اختلافنظر در تیم اقتصادی دولت نهم به مراحل حساسی رسیده است. در حالی که دولت به پایان سومین سال خدمت خود رسیده، هنوز نتوانسته استراتژی اصلی و نهایی خویش را درخصوص اقتصاد ایران روشن نماید. اقتصادهای توانا و پیشرفته و سیستمهای سیاسی و اداری کارآمد، معمولا در تنظیم اولویت برای سیاستهای مالی و سیاستهای پولی، اولویت را به هماهنگی و یکپارچگی سیاستها در حوزههای گوناگون به ویژه پولی، مالی، ارزی و اشتغال میدهند؛ به این معنا که سیاستهای کلان اقتصادی دولتها و راهبردهای آن در سطوحی بالاتر چون نهادهای اقتصادی، مانند وزارتخانههای اقتصادی و تیم هدایتکننده سیاسی کشور ازجمله نخستوزیر یا رئیسجمهور تعیین میشود، آنگاه سایر سیاستها برای تامین آن استراتژیها، تاکتیکهای خود را در بازار اعمال میکند.
¤مقـاله – اجماع برای مردم یا برمردم!؟
? سید مجتبی واحدی
نـیـمـه اول از آخـریـن سـال ریاست جمهوری محمود احمدینژاد درحالی به پایان می رسد که سوژههای فراوان اقتصادی و سیاسی چالشهایی میان سیاستمداران و کارگزاران حکومتی در قوای مجریه و مقننه ایجاد کرده است. اما کثرت این سـوژههـا، غفلت از مهمترین حادثه سال 88 یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به دنبال نداشته است و حتی به نظر میرسد زودتر از تمام دورههای گذشته ، بحث در مورد مصادیق و کاندیداها، به محافل سیاسی و رسانهای کشیده شده است.در این دوره برای نخستین بار، یک دورهای شدن ریاست جمهوری و تکیه زدن فرد دیگری بر کرسی ریاست جمهوری در سال 88 – به جای رئیسجمهور فعلی– درحال تبدیل به یک موضوع عادی است و حتی عدهای از هم اکنون درصدد معرفی چهرههایی هستند که می توانند جانشین احمدینژاد در کاخ ریاست جمهوری باشند. البته رقابت جدی اصلاح طلبان با احمدی نژاد و تلاش برای به قدرت رساندن یکی از رقبای اصلاح طلب او، امری طبیعی است. اما …
¤مقـاله – هشدار مجدد برای تامل بیشتر
? فرشاد مومنی
با گذشت چند ماه از نشست تعدادی از اقتصاددانان با رئیسجمهور و دبیر ستاد تحول اقتصادی و بهرغم ادعای آن روز ریاست محترم جمهور مبنی بر آنکه بالغ بر یکسال و نیم است که گروهی در دولت مشغول بررسی ابعاد و جوانب مسئله نقدی کردن یارانهها هستند، هنوز حتی در حد چند صفحه مطلب درباره آنکه بالاخره دولت قرار است در این زمینه چه کند، منتشر نشده است. در عین حال، به فاصله چند روز پس از آن دیدار، ریاست محترم جمهور در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشتند که مدت زمان کار مطالعاتی در دولت در این باره دو سال و نیم بوده است که اگر به واقع چنین باشد تامل درباره ناتوانی دولت حتی در زمینه ارائه خطوط کلی آنچه که قرار است انجام شود افزایش خواهد یافت. ضمن آنکه در همین مدت به عدد کسانی که از سوی دولت در اینباره سخن راندهاند مطالب متفاوت و گاه متناقض و برخی از اساس نادرست قابل مشاهده است. در این زمینه به خصوص مقایسه مطالب اظهار شده از سوی معاونان محترم وزارتخانههای نفت و نیرو و نیز وزیر محترم رفاه و تامین اجتماعی بسیار حیرتانگیز و عبرتآموز است.
¤مقاله – « نقد» ، از وضعیت موجود به موقعیت مطلوب
?حامد محقّق
² « نقد » (criticism) در لغت به معنای تمیز خوب از بد و آشکار کردن معایب و یا محاسن کلام است. نقد، یکی از روش های مهم و تاثیر گذار به منظور ارزیابی مفاهیم ، پدیده ها و داده های مختلف در فرایند تولید ، آفرینش و باز تولید است نقد ، روش بررسی در فرایند گیرندگی و دهندگی ذهن است که در ارتباط دو سویه با نگرش نقّادانه و ماهیت اثر، شکل می گیرد. عقلانیّت ، سرمایه نقد و نقد هم نشانه عقلانیّت است.انسان از روی فطرت ، کمالجو و کمالخواه است و به هنگام رویارویی با عیب و نقص ، عقل کمالگرا نشانه های هشدار دهنده ، مبنی بر وجود مانع ساطع مینماید. به عبارت واضحتر ، نقد ، هدایت انسان به مسیر « کمال » و یا همان « صراط مستقیم »است. بر همین اساس شاید بتوان ارسال پیامبران از سوی خداوند را در همین راستا محسوب نمود. اگر نقد نوعی هدایت مخاطب به راه راست است پس موعظه حَسَنه را نیز میتوان نوعی نقد به حساب آورد.