گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقـاله- کاغذ پاره ، دو هفته نامه عصر نو

 

¤  مقـاله-   کاغذ پاره

انتخاب کردان به عنوان وزیر کشور دولت احمدی نژاد از مناظر متعدد قابل بحث و تامل است . بی تردید کردان محصول تعامل یا در واقع معامله اقتدار گرایان دولت نهم با آقای علی لاریجانی و همفکران وی است . اینکه وجه مصالحه یا معامله این دو دیدگاه که گاه گاه به سختی به جدال و هماوردی پرداخته اند، چه بوده است هنوز در پس پرده قرار دارد، اما محصول این تنازع بر سر انتخاب کردان تا حدی مشخص است. شاید بتوان معرفی کردان از سوی احمدی نژاد به مجلس را براساس این واقعیت تحلیل کرد که وجاهت دولت نهم در پرتو عملکرد ضعیف در حوزه های اقتصادی و سیاسی و مدیریتی کلان خدشه دار شده است و مجلس حتی از نوع "اصولگرا" آن نیز دیگر حاضر به تحویل چک های سفید تایید احمدی نژاد نمی شود و بر این باور معرفی کردان خط بطلانی است بر اصول عرفانی و اخلاقی دولت نهم که در ردای شعارهای مبارز با فاسدین و مافیا بر دیوار های تبلیغاتی انتخابات نهم ریاست جمهوری جلوه گر بود. 

 

این رویه اگر چه به زعم دوست داران اولیه احمدی نژاد مطلبی تازه است و مطهری و توکلی و حسینیان را نگران آینده اصولگرایی احمدی نژاد می کند، اما به زعم اصلاح طلبان اتفاق تازه و بعیدی نیست. به عبارتی همانگونه که ثمره هاشمی یا روح الله حسینیان با سوابق درخشان الفت با سعید امامی می توانند از کابینه احمدی نژاد خارج شوند ، کردان را با همه این اتهامات بزرگی که بر دوش "اصولگرایی" اقتدار گرایانه سوار می کند، قابل تحمل می سازد. به عبارتی ماکیاولیسم الگوی دقیق برای تعریف رفتارهای اقتدارگرایانه است تا هم بتوان در آن از محو اسرائیل حرف زد و هم از دوستی با مردم اسرائیل هزار بار سخن سر داد. هم از عدم دخالت دولت در احوال شخصیه و آزادی های خصوصی ( حجاب دختران و موی پسران ) سخن گفت، هم صحنه رعب و بر خوردهای زننده به خلق الله را در معابر و مناظر رقم زد و خلاصه آن که هم بتوان بر "تندروی" سید روح الله موسوی خمینی(ره) در انقلابی گری خندید هم از مواهب انقلاب و مطلقیت حاد قدرت میوه چید. شاید در این جا بتوان به دوستان خوش خیالی همچون خوش چهره درسی تکراری را آموخت که برادران دلسوخته! این دوگانگی در واقع نتیجه بدیهی و عرضی یکدستی قدرت و امر طبیعی است که بایست از روز ازل سیاست به انتظار نشست و تا روز ابد نیز تفسیری در این سنت طبیعی بوجود نخواهد آمد.
به هر طریق ، کردان امروز شمائیل اخلاقمداری دولت نهم است به گونه ای که احمدی نژاد اعتراضات و تذکرات نمایندگان را نوعی از " مناسبات غیر الهی و غیر اخلاقی "؟! می شمردتا نسل سوم مشتاق عدالت نیز ترجمانی از اخلاق اقتدارگرایانه به دست آورد. بی تردید کردان به شخصه نیز دارای مهارت هایی در تحبیب قلوب و جلب رضایت همگان نیز هست، به گونه ای که تواماً بتواند هم امید احمدی نژاد را به صندوق رای دور بعد ریاست جمهوری ، متوجه کند و هم دل رقیب اورا .
چنین شخصیتی که اکنون تشت رسواییش از بام "اصولگرایی" به صحن علنی مجلس و ملت افتاده است، در عرصه مدیریت تعاملات سیاسی میان دو جناح قاعدتا بر این الگو استوارخواهد شد که در بزنگاه های حساس روندی مصلحت اندیشانه را اتخاذ کند و سمت و سوی خود را بر اساس احتمال پیروزی یکی از جناحین ( به احتمال زیاد لاریجانی ) تنظیم نماید. اینکه چه رخ خواهد داد و کردان در انتخابات آینده ریاست جمهوری چه نقشی را برای خود تعریف خواهد کرد از پیش معلوم و قاعدتاً بر اساس همان الگوی فرصت طلبانه حامیان دوگانه است. به قول آقای رحیمی معاون تمور مجلس ریاست جمهوری، دولت نهم برای وزیر کشور شدن کردان هیچ هزینه ای نپرداخت، بلکه رییس جمهور فرد مورد نظر خود را معرفی کرد ........ آقای کردان بیش از لاریجانی با رییس جمهور نزدیک است و آقای احمدی نژاد هم اصلا اهل باج دادن و معامله نیست . اگر چنین باشد قطعاً دوستان جگر سوخته ای مثل شریعتمداری و زاکانی و حسینیان بر طبل پوچ کوبیده اند و کردان وزیر محبوب احمدی نژاد نیز هست . به هر طریق کردان دارای مدرک دکترای حقوق با پایان نامه تربیت اسلامی از دانشگاه آکسفورد است و اساتید وی " آلن کاوی" و " پرفسور برایانت " متخصص روانشناسی و روانپزشکی هستند و هیچ ارتباطی با دانشکده حقوق ندارند . وجود چند غلط فاحش املایی و دستوری نیز در مدرک او نشان از عدم تسلط دانشگاه آکسفورد به زبان انگلیسی دارد و تکذیبیه آن دانشگاه در سایت خود، در مورد گرفتن مدرکی از سوی آقای کردان از دانشگاه آکسفورد، ناشی از دشمنی استکبار جهانی با نظام جمهوری اسلامی و چهره های سازش ناپذیر و اصولگرا نظیر کردان است؟! روح الله حسینیان ( بزعم برخی از دوستان "اصولگرا" خود چشمی به وزارت کشور داشته است) در مجلس در این باره روایت هایی را از اعضای کمیسیون اصل نود می آورد که ارایه آن خالی از لطف نیست . روایت های که تنها واکنش دولت نهم از طریق روابط عمومی وزارت کشور به صورت "دستور نهی از پرداختن به مدرک کردان" در پی داشت . وی اینگونه می گوید : "از کردان پرسیدم چطور دکترای افتخاری حقوق از دانشگاه آکسفورد را به این راحتی گرفتید، گفتند که یک رساله در مورد تربیت و تعلیم در اسلام دادند و این مدرک برایشان ارسال شده است. پرسیدم این رساله چه ربطی به حقوق داشت. آیا دفاعیات کردید. گفتند نه. گفتم پس چرا صبح گفتید دفاع کردید حال آنکه زبان انگلسی هم بلد نیستید و حتی گفتید که مترجم گرفتید؟ آقای کردان جوابم را دادند که صبح دروغ گفتم و اشتباه کردم".
مختصر آنکه در خصوص مدرک جعلی کردان دانشگاه آکسفورد در پاسخ به استعلام یکی از سایت های "اصولگرا" صحت مدرک را تایید نکرد، اما با این حال علی لاریجانی به نشان از حسن نیت خود بررسی مدرک وزیر محبوب را که به همت رییس مجلس رای آورده است ، در دستور کار کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس قرار می دهد تا واقعیتی واضح تبدیل به تحقیقی مضحک شود . فرایندی که در کسب رای اعتماد کردان در مجلس شورای امنیت اسلامی ملی طی شد نیز خالی از جنجال نبود. رییس جمهور در این مسیر از پیام حمایت رهبری مایه گذاشت تا جلوه ای دیگر از حکم ولایی مثل ابقاء چند روزه سرپرست های وزارت خانه ها به نازل ترین شکل به نمایش گذاشته شود. تردید های امثال حسین شریعتمداری که به رییس جمهور نازنین خود دورغگویی را نیز اضافه کرد یا زاکانی که رای اعتماد را محصول تبعیت نمایندگان از این اشارت دانست، از این جمله اند. اگرچه پیام بیت رهبری امثال کیهان را به این جمع بندی رساند که حکم ولایی می تواند دال بر تبدیل واقعیت فساد به حقیقت اخلاق شود، ختم کلام ایندسته معترضان شد، اما واقعیت آن است که کردان همان کردان است و آکسفورد همان آکسفورد. حتی رییس جمهور نیز در مراسم معارفه کردان در وزارت کشور مسئله را کاملاً دگرگونه کرد و اصل را بر خدمتگزاری دانست و مدرک را کاغذ پاره خواند بی آنکه اعلام شود منظور تبدیل کاغذ پاره به مدرک است یا مدرک به کاغذ پاره! اینکه مدرک یا کاغذ پاره اصل است یا فرع در سابقه افتخار احمدی نژاد به داشتن مدرک دکترا یا "دکترین" با تلفظ غلط "دکترین" مثل غلط های انگلیسی مدرک کردان قابل فهم است . از آن جا که احمدی نژاد عادت به کار بردن واژه کاغذ پاره برای توضیح قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل دارد، ظاهراً مدرک کردان را باید بر اساس قرائت رییس جمهور بی اعتبار دانست.
به قول احمدی نژاد " کردان آنقدر که ظاهرش نشان می دهد بد اخلاق نیست."
حتی لاریجانی نیز هر چه در چنته داشت مثل احمدی نژاد مایه گذاشت و قصه توزیع شب نامه در مجلس را برای مظلوم نمایی کردان طرح کرد اینبار نیز مثل تکذیبیه وزارت نیرو در خصوص ادعای قطع برق برخی استانها در زمان پخش تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری احمدی نژاد ، بیش از 200 نماینده این خبر را تکذیب کردند و توزیع چنین شب نامه ای را علناً به عنوان اعتراض به گفته رییس مجلس ترفندی تبلیغاتی برای انحراف بحث نامیدند.
گذشته از مباحث مفصل در خصوص مدرک کردان تذکرات جدی برخی نمایندگان از جمله مطهری نسبت به سلامت اخلاقی و مالی کردان بی سابقه ترین افشاگری در نوع خود بود. بنابر اظهارات ایشان، کردان از حقوق بیت المال با مدارک جعلی ارتزاق کرده و با حمایت لاریجانی در صدا و سیما از قبل همین دسته مدارک به ناحق بهره مند شده است بنابر این دسته ادعا ها در پرونده کردان سابقه جرایم و تخلفات در زمان فرمانداری در استان گلستان و صدا و سیما نیز وجود داشته و به لحاظ سوء مدیریتی دچار سوء خلق است. تفصیل اطلاعات فوق در سایت ها "اصولگرا" که اخیرا فیلتر شده اند موجود است و در اینجا مجال طرح همه آنها نیست .
با این همه دوستان دولت نهم هنوز می توانند دلخوش باشند که آنچه مهم است خدمتگزاری است و به هر وصف کردان اکنون وزیر کشوری است که به قول خود برنامه خود را بر پایه " نشاط " بنا خواهد کرد.
مهم آن است که مشاور عالی رییس جمهور قول داده احتمالاً احمدی نژاد در صورت اثبات جاعل و درغگو بودن و ... از مردم فقط عذر خواهی خواهد کرد و وزیر کشور نشاط را خواهد آورد . با این اوضاع اکنون کردان قرار است معجونی از نشاط ، عدالت ، فساداخلاقی و مالی را در دولتی که به شدت در انتظار مهدی موعود و منجی حقیقت است به مردم بچشاند.
سخنان وزیر کشور در جمع کارکنان وزارت کشور حاکی از آن بود که در دنیای امروز جنگ میان دو جریان فکری-اساسی اومانیسم و جریان خدا محوری است. لذا ایشان و دولت نهم در راس جریان خدا محور و دنیای غرب در راس جریان اومانیستی غیر اخلاقی است. در این دلالت به چند نمونه مشابه اشاره می شود تا رفتار خدامحوران دولت نهم از دنیای غرب وحشی تفکیک شود. در سال 2004 "لاوراکالاهان" مدیر ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا زیر بار افکار عمومی جامعه اومانیستی فاسد از خجلت مجبور به استعفا شد زیرا مدرک دکترای وی تقلبی بود وی از مردم آمریکا عذر خواهی کرد در همان زمان نشریات آمریکا نوشتند : رسوایی کالاهان تردید های فراوانی را در مورد توانایی دولت در تامین امنیت کشور به وجود آورده است . این روند به آغاز تحقیقات گسترده مجلس ایالات متحده و پاکسازی گسترده سیستم انجامید . گزارش اداره حسابرسی آمریکا همزمان حقوق و مزایای افراد دارای مدرک جعلی را افشا کرد و افراد مذکور مجبور به استرداد اموال مذکور شدند.
ماجرای دروغگویی کلینتون در ارتباط با خانم "مونیکا لوینسکی" را همگان می دانیم در آن ماجرا کلینتون به خاطر دروغگویی در کنگره آمریکا از خجلت گریست. اما امروز در کانون دنیای اسلام و در محور دولت اسلامی وزیری معرفی و مشغول شده است که بار کاغذ پاره ای بی اهمیت را سالها به دوش کشیده . جا دارد با این مقایسه قدری به ارزش های اخلاقی حاکم بر دولت اسلامی بخندیم تا نشاط ما مضاعف شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد