گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقاله – درآمد مردم چه زمانی واقعی می شود؟ ، کیان راد

 

¤مقـاله –     درآمد مردم چه زمانی واقعی می شود؟ 

 

 ? کیـان راد

 

  ²مدتهاست که برخی دولتمردان از ضرورت هدفمند شدن یارانه ها و نیز واقعی کردن قیمت ها صحبت میکنند. قرار است در اولین قدم ، قیمت حامل های انرژی از جمله نفت ، گاز ، بنزین ، برق و... واقعی شود. در این زمینه برنامه های تلویزیونی و رسانه های نوشتاری وابسته به دولت نیز برای آماده کردن فضا به منظور واقعی کردن قیمت ها تلاش میکنند. هفته گذشته گزارشی در یکی از پربیننده ترین بخش های خبری تلویزیون پخش شد که در آن خبرنگار صدا و سیما در لندن به گفت و گو با مردم میپرداخت و نتیجه میگرفت که هزینه برق در لندن بسیار بالاست. چنین برنامه ای در مورد قیمت بنزین در کشورهای دیگر هم پخش شده بود که نتیجه آن هم بالا  بودن قیمت بنزین در کشورهای اروپایی است.

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - چالش و فرصت مذاکرات ژنو ، صادق خرازی

 

¤مقـاله -   چالش و فرصت مذاکرات ژنو

 ? صادق خـرازی

 

² از تابستان گرم 2003 تا تابستان گرم و پیچیده 2008 ماجرای مذاکرات مختلف ایران با آژانس ، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای امنیت تا کشورهای جنبش عدم تعهد ، خود حکایت بلند تاریخ دیپلماسی ایران است. آن روزها آمریکایی‌ها سرمست از پیروزی در عراق رجزخوانی و تهدید میکردند و خط و نشان میکشیدند و امروز دولت در حال تغییر محافظه‌کار با تجاربی تلخ برای جامعه بشری و ملت آمریکا غزل سرد خداحافظی را توام با ناکامی‌ها سر داده است.

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - رئیس همه جز دولت !؟ ، سید مجتبی واحدی

¤مقـاله -  رئیس همه جز دولت !؟

 ? سید مجتبی واحدی

² در روزهـای اخیـر، مسئولان دولت نهم و در راس آنها رئیس جمهور ، بارها سخنانی مطرح کرده‌اند که مفهوم آن احتمال تغییر مثبت درنحوه تعامل ایران و امریکاست. البته هر اقدامی که موجب کاهش تنش میان ایران و سایر کشورها به ویژه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی شود امری مطلوب است و برای مردم آرامش آفرین. لذا از این جهت اظهارات رئیس جمهور و همکاران او ، نه تنها بلامانع بلکه قابل تحسین است.اما بر اظهارات اخیر مسئولان دولت نهم ، دو اشکال وارد است. نخستین ایراد ، به زمان طرح این سخنان برمی گردد. زیرا در حال حاضر ، از دو جناح قدرتمند امریکایی ، یکی با مشکلات متعـدد داخلـی مـواجه است و بعید است برخی تغییرهای تاکتیکی در رفتار و گفتار آنها ، در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر تداوم پیدا کند. جناح دیگر نیز بدون آنکه منتظر واکنش مقامهای ایرانی باشد آمادگی خود برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران را اعلام نموده است.

ادامه مطلب ...

شادباش و تهنیت ...

 

فرا رسیدن 13 رجب ،فرخنده  ولادت با سعادت نسخه بی همتای بشریّت ،  نمادعدالت ، پاسدار انسانیّت ،شاه مردان  حضرت علی (ع) و روز پدر  مبارک باد.

 

مقاله - نسخه بی همتای بشریّت ، حامد محقق

 

%به بهانه13رجب ،فرخنده زاد روز ، حضرت امام علی (ع) %

¤مقاله - نسخـه بی همتای بشریّت

?حامد محقّق

 

 

 ²حیات بزرگان برای ما چشمه جوشان و زاینده ای است که هرگز از ایمان ، تجربه ، امید و پند خشک نمی گردد و این بزرگان قله های مرتفعی هستند که با شور و شعور بی پایان بسوی آنها می رویم و مَشْعَل های فروزانی هستند که تاریکی ها و سیاهی ها را از جلوی دیدگان ما محو می سازند و همین بزرگانند که اعتماد ما را به خود ، زندگی و هدف های دور و حیات بخش آن همیشه تجدید می نمایند و شوقی وصف ناپذیر در وجود ما برای پیمودن مسیر دشوار حیات ایجاد می کنند.با وجود اینکه میان ما و این والا مقامان فاصله زمانی و مکانی مطرح هست ولی همیشه با ما هستند و هرگز نه گذر زمان می تواند طنین صدای آنها را از گوش ما دور کند و نه مکان می تواند سیمای تابناک آنها را از نظر ما محو سازد و امام علی (ع) بزرگِ بزرگان عالم ، بی همتا نسخه ایست که خاور و باختر جهان ، نه در گذشته و نه در حال ، صورتی بر طَبَق او مشاهده نکرده است و تاریخ و حقیقت به خوبی گواهی می دهند که او روح بزرگ ، وجدان پرعظمت و صدای عدالت انسانی است .

 

ادامه مطلب ...

مقاله - فرهنگ و ضرورت نگاه عمیق و دقیق به آن ، حامد محقق

 

¤مقـاله -  فرهنگ  و  ضرورت نگاه عمیق و دقیق به آن

  ?  حامد محقق

 

 

þ  تاریخ هر ملّتی را عناصری می سازد و یکی از این عناصر سازنده فرهنگ است. فرهنگ یکی از مقولاتی است که بسیار گفته اند و بسیار شنیده ایم و بیشک یکی از مفاهیم بحث بر انگیز و به روز جامعه ماست. زیبایی ظاهری ، خوش آهنگی ، دامنه معنایی گسترده ، سرگذشت پرماجرا و ... واژه فرهنگ را از دیگر واژه ها و اصطلاحات متمایز ساخته است. در دوران جدید نیز بر بار معنایی آن افزوده شده و حوزه ای پهناور از حیات بشری را در بر گرفته است. به اعتقاد بعضی ها که چندان هم بیراه نیست ، فرهنگ تعریف نمی‌شود بلکه فرهنگ تعریف می‌کند و تعریف اش در خودش نهفته و مستتر است ،  مثل الکتریسیته . بطوری که آثارشان خبر از بودن شان می‌دهند. با کمال تاسف باید اذعان کرد تصویری که از فرهنگ در جامعه ما ارایه می گردد و یا القا می شود ، فرسنگها با فرهنگ حقیقی فاصله دارد. فرهنگی که در جامعه ما تعریف می‌شود ، شایعه‌ای از کلمات و عبارات و شایعه‌ای از لفاظی های پرطمطراق است که مدام در میان دهان‌ها مستعمل می شود ، در دهان وزیر و وکیل ، در دهان دیپلمات و ... آنقدر که دیگر دارد رمق از دست می‌دهد و در این بین گاهی وسیله تحمیق است و زمانی وسیله ای است برای نمایش قدرت و تسویه حساب های شخصی و گاهی مُوجه سانسور است یعنی سوپاپ شعور و فرهنگ درست همان چیزی است که سوپاپ نمی‌خواهد.

 

 

ادامه مطلب ...

متن کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر

 

%متن کامل اعلامیه جهـانی حقوق بشر%

 

 

 

 ²از آنجا که شناسایی حیثیت ذاتی کلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر آنان اساس آزادی و عدالت و صلح را در جهان تشکیل میدهد، از آنجا که عدم شناسایی وتحقیرحقوق بشر منتهی به اعمال وحشیانه ای گردیده است که روح بشریت را به عصیان واداشته و ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آمال بشر اعلام شده است ، از آنجا که اساساً حقوق انسانی را باید با اجرای قانون حمایت کرد تا بشر به عنوان آخرین علاج به قیام بر ضد ظلم و فشار مجبور نگردد ، از آنجا که اساساً لازم است توسعه روابط دوستانه بین الملل را مورد تشویق قرار داد ، از آنجا که مردم ملل متحد ایمان خود را به حقوق اساسی بشر و مقام و ارزش فرد انسانی و تساوی حقوق مرد و زن مجدداً در منشور اعلام کرده اند و تصمیم راسخ گرفته اند که به پیشرفت اجتماعی کمک کنند و در محیطی آزادتر وضع زندگی بهتری به وجود آورند ، از انجا که دولتهای عضو متعهد شده اند که احترام جهانی و رعایت واقعی حقوق بشر و آزادی های اساسی را با همکاری سازمان ملل متحد تامین کنند ، از آنجا که حسن تفاهم مشترک نسبت به این حقوق و آزادیها برای اجرای کامل این تعهد کمال اهمیت را دارد ، مجمع عمومی این اعلامیه جهانی حقوق بشر را آرمان مشترکی برای تمام مردم و کلیه ملل اعلام میکند تا جمیع افراد و کلیه ارکان اجتماع این اعلامیه را دائماً مد نظر داشته باشند و مجاهدت کنند که بوسیله تعلیم و تربیت احترام این حقوق و آزادی ها توسعه یابد و با تدابیر تدریجی ملی و بین المللی ، شناسایی و اجرای واقعی و حیاتی آنها ، چه در میان خود ملل عضو و چه در بین مردم کشورهایی که در قلمرو آنها می باشند ، تامین گردد .

 

 «ماده اول :

 تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید با یکدیگر با روح برادری رفتار کنند .

 

 

ادامه مطلب ...

معرفی یک وبلاگ

 

       

دانستن حق مردم است.

 

 

وبلاگ نشـاط

صاحب وبلاگ : حامد محقق

 

www. mohaggeg.blogfa.com

 

 

 

مقـاله - کار ویژه های دیپلماسی ترکیـه ، جلال خوش چهره

 

¤مقـاله -  کار ویژه های دیپلماسی ترکیـه

 ? جلال خوش چهره

  
 

 

¯ ایران ، عراق و ترکیه ، سه کشور بزرگ منطقه خاورمیانه هستند که اتفاقا به‌دلیل تمرکز جمعیتی و منابع طبیعی در جوار مرزهایشان از استعداد بالقوه برای ارتقای همکاری و همگرایی اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی برخوردارند. این سه کشور همچنین دچار آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدهای مشترکی هستند که می‌تواند آنها را در کشف راهکارهای همسو برای رفع و دفع مشکلات تشویق کند. از این رو اغراق نخواهد بود اگر بگوییم این سه کشور قادرند کانون تاثیرگذاری بر بسیاری از تحولات منطقه خاورمیانه باشند. سفر رجب ‌طیب اردوغان ، نخست‌وزیر ترکیه به بغداد به عنوان دومین مقام بلندپایه از همسایگان عراق آن هم پس از پنج سال سقوط رژیم صدام‌حسین ، به تعبیری مصداق مدعای بالاست؛  اینکه ترکیه پس از ایران دومین کشوری باشد که مقام بلندپایه خود را به بغداد راهی می‌کند.

 

ادامه مطلب ...

مقـاله - انسجام کامل ، کاندیدای واحد ، یدالله طاهر نژاد

 

¤مقـاله -    انسجام کامل ، کاندیدای واحد

 

 ? یدالله طاهـر نژاد

    
 

² انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در راه است ، در حالی‌که جریان‌های سیاسی رایزنی خود را در خصوص چگونگی ورود به عرصه انتخابات آغاز کرده‌اند و هریک از زوایای مختلف فضای انتخابات را رصد می‌کنند ، سرپرست محترم وزارت کشور هم از ورود زودهنگام احزاب به بحث انتخابات اظهار نگرانی می‌کند که البته کمی طبیعی است ، زیرا بیم اینکه در فضای ملتهب سیاسی موقعیت لرزان سرپرستی دچار آسیب شود دور از ذهن نیست اما اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس هشتم به‌دلیل جفای فاحش جریان حاکم نتوانستند حداقل سهم خود را از کرسی‌های پارلمان به‌دست آورند و در سه مرحله ، حذف ، تخریب و رای‌گیری آشکار از صحنه کنار گذاشته شدند مجددا برای ورود به عرصه جدید بدون تامین حداقل شرایط لازم در خصوص حفظ شأن و جایگاه خود و خیل عظیم طرفداران در سراسر کشور ، بیقراری نشان می‌دهند و تجارب گذشته با همان شرایط در حال تکرار است. رهبران اصلاحات امروز باید پاسخگوی عملکرد خود در برابر توده طرفداران وفادار باشند و از آنان نظرخواهی کنند که آیا آمادگی دارند یک‌بار دیگر راه رفته را بپیمایند بی‌آنکه از نتیجه اطمینان کافی داشته باشند؟

 

ادامه مطلب ...

مقـاله - تصمیم و تدبیر تاریخ ساز ، محمد رضا تاجیک

 

¤مقـاله -  تصمیم و تدبیر تاریخ ساز

 ? محمد رضا تاجیک

 

   
 ²
   نیروهای اصلاح‌طلب ، اکنون در کدامین مرحله‌ عمل سیاسی قرار دارند؟ اقتضای نظری و عملی این «مرحله» چیست؟ در این شرایط ، کدامین استراتژی و تاکتیک می‌تواند اصلاح‌طلبان را یک گام به اهداف و آمال خود نزدیک‌تر گرداند؟ بی‌تردید ، پاسخ به این پرسش‌ها ، گام نخست برای ورود به بحث پیرامون تئوری و عمل ، گفتمان و پادگفتمان، استراتژی و تاکتیک ، گسست و پیوست ، باید و نباید و قدرت و مقاومت ، در چارچوب جنبش اصلاحی در شرایط کنونی می‌باشد؛ و بی‌تردید ، پس از تعیین و تعریف مرحله‌ عمل سیاسی است که نیروهای اصلاح‌طلب می‌توانند در پرتو « تحلیلی مشخص از شرایط مشخص ذهنی و عینی ، داخلی و خارجی » به پیرایش و آرایش خود همت گمارند و گامی به پیش در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های اصلاحی خود بردارند. مفهوم مرحله‌ عمل سیاسی ،  یکی از مفاهیم حاشیه‌نشین در متن گفتمانی اصلاح‌طلبان در سالیان اخیر بوده است. به بیان دیگر ، در طول این دوران ، اصلاح‌طلبان تصویر شفاف و عمیقی از مراحلی که جنبش اصلاحات باید از آنان عبور کند تا به سرمنزل مقصود برسد ، نداشته‌اند.

 

 

ادامه مطلب ...

مقاله - آقای امریکا ‌لطفاً به خودتان هم فحش دهید! ، مجتبی واحدی

 

¤مقـاله -  آقای امریکا ‌ ‌لطفاً به خودتان هم فحش دهید!

 ?  سید مجتبی واحدی

 

²   اظــهــارات دو روز قبل محمد هادی نژاد حسینیان دیپلمات برجسته و مدیر سرشناس ایرانی همانقدر تکان دهنده است که عدم پاسخگویی مسئولان دولتی به ادعاهای او. نـژاد حـسـیـنـیـان در نـظـام جمهوری اسلامی ایران ، هم مسئولیت وزارت را به عهده داشته است و هم در پیچیده ترین شرایط جهانی ، بر کرسی نمایندگی ایران در سازمان ملل تکیه زده است و هم سالهای متمادی ، یکی از حساس ترین مناصب وزارت نفت به عهده او بوده است. پس نمی‌توان از کنار سخنان او با بی تفاوتی عبور کرد . بر اساس آنچه این دیپلمات کم حرف ایرانی مطرح کرده است ، در یک پروژه خارجی مربوط به صادرات گاز ، زیان چند صد میلیارد دلاری نصیب کشورمان می‌شود.

 

ادامه مطلب ...

مقـاله - آفت حذف نقد ، مسعود باستـانی

 

¤مقـاله -    آفت حذف نقد

 ?  مسعود باستـانی

 

²واقعیت این است که در همه جوامع بشری نگاه به پدیده رهبری و فرماندهی بدون نظارت و نگرش بشری که از سوی توده‌ها صورت می‌گیرد ، محصول تعلیمات سیستم حکومتی سلطنتی است از این‌رو در صورت تداوم ، ترسیم و ترویج آن از سوی مردم ، سرآغاز آفت نهضت و جنبش به شمار می‌رود. شکل‌گیری جنبش اصلاح‌طلبی در فضای سیاسی سال 76 و نقش سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور منتخب ، به‌عنوان معمار این جریان نشان داد که جنبش اصلاح‌طلبی نیمه دوم دهه 70 هم مانند اسلاف خود و سایر جنبش‌های سیاسی اخیر از این خصلت‌های تاریخی برخوردار است.

 

 

ادامه مطلب ...

مقـاله - درباره طرح تحول اقتصادی ،دکتر سید احمد میر مطهری

 

¤مقـاله -  درباره طرح تحول اقتصادی

 ? دکتر سید احمد میر مطهری

 

²   مبنای نظری این طرح در این تئوری اقتصادی است که هنگامی که یارانه در اقتصاد وجود دارد قیمت‌ها غیرواقعی می‌شود و به سبب آن نظام تخصیص منابع مختل می‌گردد؛  چرا که قیمت‌ها علایمی نادرست به اقتصاد ارسال می‌کنند و نظام بازار نیز که داده‌های صحیحی دریافت نکرده قادر نیست ستانده مناسبی برای اقتصاد فراهم سازد. به همین ترتیب ، با حذف یارانه‌ها و واقعی‌شدن قیمت‌ها ، بازار می‌تواند به‌درستی دست به تخصیص منابع بزند؛ چرا که قیمت‌ها علایمی درست به اقتصاد ارسال می‌کنند و با تخصیص بهینه منابع شاهد ایجاد تعادل در اقتصاد خواهیم بود.

 

 

ادامه مطلب ...

به بهانه فیلترینگ وبلاگ سکوت

 

%به بهانه فیلترینگ وبلاگ سکوت

¤مقـاله -  غروب سکوت  و طلوع نشـاط

 

بیشک چنین اقداماتی در تعارض آشکار و جدی با اطلاع رسانی دقیق و به موقع می باشد چرا که ملت ما امروز بیش از هرچیز به آگاهی نیاز مبرم دارد ، تا در دهکده جهانی که حدود و مرزها در حال از بین رفتن  است متناسب با تمدن و فرهنگ خود آمادگی کافی و وافی  برای برخورد  با این مقوله واقعیت اجتناب ناپذیر  داشته باشد. وبلاگ سکوت نیز در این راستا  ضمن تاکید بر قانونمندی و قانون گرایی لحظه ای از آرمانهای خود تخطی نکرد و سعی نمود  با ارائه مقالات  متناسب با جامعه امروز و نیز ارسال به موقع و سریع اخبار کشور و جهان گوشه ای از رسالت آگاهی بخشی خود را به منصه ظهور برساند.اما گوییا چنین رسالتی مردود است چرا که اطلاع رسانی شفاف ، تفکر و تعقل را به هامون پوچ اندیشه  می کشاند  و بیان دغدغه های دختر و پسر بیشتر مورد توجه گردانندگان بلاگفا می باشد تا بالا بردن فرهنگ گفتمان و اندیشه . به هر حال بعد از حدود  10 ماه تلاش صادقانه و صمیمانه و نزدیک 8000 بازدید کننده گرانسنگ ،  خورشید وبلاگ سکوت غروب کرد  اما خورشید اندیشه  هرگز غروب خواهد کرد. از تمام عزیزانی که در این مدت از وبلاگ سکوت بازدید کردند و با بیان نقطه نظرات خود این حقیر را مورد عنایت قرار داده و در پیشبرد  هدف والای اطلاع رسانی شفاف و دقیق  دلگرم کردند ، صدقانه سپاسگزار بوده و سر تعظیم و ارادت در آستان حضرتشان فرود می آورم. امید وارم که  یزدان بی همتا در همه ما ظرفیت تحمل و نقد پذیری را بالا ببرد  تا همه دست در دست هم ، آبادی و پیشرفت کشور ونیز گسترش روز افزون دانایی و آگاهی  را سر لوحه  برنامه های خود قرار دهیم.

در پایان آرزومندم که طلوع وبلاگ نشاط ، شور و شعوری دوباره در من بیانگیزد تا بتوانم قدرتمند تر و بهتر از گذشته با طرحی جدید و نگرشی نو ، راه سکوت را با نشاط پی بگیرم. یا علی مدد ...

 

کوه باید شد و ماند           رود باید شد و رفت          دشت باید شد و خواند              درد را ...

 

 

مقـاله –دو دو تا حداکثر چند تا!؟ ُ، سید مجتبی واحدی

 

¤ مقـاله –     دو دو تا حداکثر چند تا!؟   

? سید مجتبی واحدی

 

² دو گفتگوی اخیر رئیس جمهور و تأکید او بر پیگیری طرح تحول اقتصادی ، بار دیگر موجب شد که عده‌ای از صـاحـب نـظـران و کـارشناسان و تعدادی از نمایندگان سرشناس مجلس ، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود نسبت به شرایط اقتصادی کشور را بیان کنند. در این میان ، یک نکته تقریباً در همه اظهارنظرها وجود داشت که نشان می‌داد نـمـایـنـدگـان مـجلسهفتم و هشتم – و نیز اغلب کارشناسانی که در خارج از حلقه مدیریتی و کارشناسی دولـت نـهم هـسـتـنـد ، در مـراحـل تدوین طرح حضور نداشته‌اند. همین مسئله موجب شد که بار دیگر مکانیزم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دولت دکتر احمدی نژاد در کانون توجهات قرار گیرد.  

 

ادامه مطلب ...

مقـاله – حیات و ممات انجمن صنفی ، کریم ارغنده‌پور

 

¤ مقـاله –    حیات و ممات انجمن صنفی

? کریم ارغنده‌پور

 

 ²  در هفته گذشته وزارت کار ، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را واجد شرایط انحلال دانست. این حکم بی‌تردید از مهم‌ترین نقاط شاخص در کارنامه دولت نهم خواهد بود. انجمن روزنامه‌نگاران به استناد شواهد ، بزرگ‌ترین تشکل صنفی و بی‌اغراق از معتبرترین آنها محسوب می‌شود. این انجمن در سال 1376 با مشارکت روزنامه‌نگارانی با گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی شکل گرفت و از بدو تاسیس تلاش کرد این شمولیت را با عملکرد صرفا صنفی و غیرسیاسی خود حفظ کند.

http://www.kargozaaran.com/ShowNews.php?17025

 

گروه بندی مرحله نهایی جام جهـانی 2010 آفریقـای جنوبی در آسیا

 

گروه بندی مرحله نهایی جام جهـانی 2010 آفریقـای جنوبی در قاره آسیا

 

گروه اول : استرالیا ، ژاپن ، بحـرین ، ازبکستان و قطر

گروه دو : کره جنوبی ، ایران ، عربستان ، کره شمالی و امارات

 

مقـاله – مسئولیت مدنی ؛ رأی دادن یا رأی ندادن؟ ، مصطفی تاج زاده

 

¤ مقـاله –  مسئولیت مدنی ؛ رأی دادن یا رأی ندادن؟  

?  سیـد مصطفی تاج زاده

 

 ¯ سیاست‌ورزی در نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به ساختار آن دشوار به نظر می‌رسد. پیامد یکدست شدن حکومت نیز که جز انسداد روزافزون سیاسی و اجتماعی و نارضایتی رو به رشد شهروندان نیست ، موجب ارائة دیدگاه‌هایی متنوع در این باره شده است. در ر‍ژیم گذشته ، تکلیف شهروندان روشن بود ، چرا ‌که حکومت جز مبارزات مخفی و غیر قانونی ، راهی برای سیاست‌ورزی باقی نگذاشته بود. در کشورهای دموکراتیکی از قبیل سوئیس و سوئد نیز تکلیف مشخص است ، زیرا امکان فعالیت آزاد شهروندان در جامعة مدنی و شرکت در رقابت‌های آزاد انتخاباتی و سهیم شدن احزاب سیاسی در حکومت ، متناسب با پایگاه اجتماعی‌شان فراهم است.

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=15694&p=1

 

شادباش روز مادر ...

 

سالروز ولادت با سعادت ریحـانه معطر بزرگ پیام آور اسلام ، حضرت فاطمـه زهرا  (س)  و روز زن  و روز مادر مبارک باد.