گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

سرمقاله روزنامه مردم سالاری - یکشنبه

 

E  سرمقاله روزنامه مردم سالاری      

è طمانینه در دیپلماسی فعال   - ? دکتر احمد بخشایشد

 

 ² بی پاسخ گذاشتن بسته پیشنهادی ایران در حالی که دستگاه  دیپلماسی ایران درحال بررسی بسته مشوق های کشورهای 1+5 برای حل مسئله هسته ای ایران است، اقدامی متکبرانه  محسوب می شود اما به نظر نمی رسد که چندان نتیجه ای در بر داشته باشد.

 

 

 

تاکنون بسته های پیشنهادی از سوی کشورهای 1+5 یا قدرت های بزرگ اروپا ایران را در حالت پاسخگو نگه داشته بود که دائما درحال بررسی پیشنهادات غربی ها یا ارائه پاسخ به آنها بود اما بسته پیشنهادی که هفته پیش از سوی ایران ارائه شد این امکان را به وجود آورد که ایران از حالت  انفعالی و پاسخگویی صرف خارج شود و همچنین طرف مذاکره کننده با ایران را به بررسی و تحلیل و ارائه پاسخ در مقابل ایران وادارد.
اما به نظر نمی رسد که غربی ها به خصوص انگلیس و آمریکا توجهی به این بسته پیشنهادی بکنند، چرا که ریشه اصلی چالش هسته ای ایران بر اثر اختلا فات ایران و آمریکاست.
هر چند آمریکا از نقش ایران در لبنان و فلسطین نگران است با این حال باید پذیرفت آمریکا هرگز خواهان ایران قدرتمند در خاورمیانه نیست.
این بسته پیشنهادی که موارد   متعددی مانند بحث انرژی، اقتصاد و امنیت را در برگرفته است به نظر نمی رسد که چندان انگیزه مهمی برای کشورهای مذاکره کننده با ایران را به وجود بیاورد تا به خواسته های ایران توجه کنند.
در واقع تنها دستاورد ارائه این بسته پیشنهادی تاکید ایران بر ادامه گفت وگوها و مذاکره تا حل مسائل پیش رو است و لذا صرفا  چهره ای  از ایران که خواهان حل مسائل از طریق مذاکره و گفت وگو است ارائه خواهد داد.
البته انگلیس اعلا م کرده است خواهان تعلیق غنی سازی در زمان بررسی بسته پیشنهادی ایران است لذا به نظر می رسد انگلیس و آمریکا به پیشنهادات ایران توجهی نکنند و اما روسیه، چین یا برخی از کشورهای اروپایی بسته پیشنهادی ایران را ممکن است بررسی کنند که آن هم به معنای پذیرش پیشنهادات نیست.
تعلیق غنی سازی برای بررسی بسته پیشنهادی، پیش شرطی است که در زمان مذاکره نیز از سوی اروپائیان مطرح شد و نشان می دهد که واکنش و موضع آنان نسبت به بسته پیشنهادی هم مانند گذشته باشد زیرا این کشورها به صورت مطلق خواستار تعلیق غنی سازی ایران هستند و دارای  راه حل جدیدی برای پایان دادن مساله هسته ای ایران نیستند و این در حالی است که ایران به هیچ وجه تعلیق غنی سازی را نمی پذیرد.
هر چند در بخشی از بسته پیشنهادی ایران در خصوص کنسرسیومی هسته ای در ایران است که بحث جدیدی نیست و پیش از این نیز یک بار از سوی روسیه این پیشنهاد مطرح شد; اما ایران می پذیرد به صورت کنسرسیومی در روسیه سوخت هسته ای تهیه کند با این حال پس از مخالفت اروپا و آمریکا، رئیس جمهور ایران پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم هسته ای در ایران را مطرح کرد که با آن هم مخالفت شد و اکنون همان پیشنهاد رئیس جمهور مجددا در مفادی از بسته پیشنهادی تکرار شده است که به نظر می رسد واکنش جدیدی را به دنبال نداشته باشد.
در این میان به نظر می رسد ایران باید با ادامه سیاست ها و موضع گیری های خود با طمانینه و سنجیده تر عمل کند تا به نتیجه دلخواه برسد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد