گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقـاله – گرانی های تازه و وظیفه مجلس هشتم ، حسین رهنورد

 

¤ مقـاله        گرانی های تازه و وظیفه مجلس هشتم

 ?  حسین رهنورد

 

 ²  دور تازه و بی سابقه گرانی ها در چند هفته اخیر درحالی آغاز شده که مجلس درگیر تغییر وتحول است و دولت هم برخلا ف سال های قبل سکوت را بر توجیه و فرافکنی ترجیح می دهد واز سویی دیگر اختلا ف در بخش اقتصادی دولت، چنان شدت گرفته که تقریبا تمام توان دولتمردان را به خود اختصاص داده است  و بدین ترتیب، مردم و بالا خص قشر آسیب پذیر زیر بار گرانی های عجیب و بی سابقه ای که هر روز دامان یکی از ملزومات را می گیرد در حال له شدن هستند.

 

 

 

دولت نهم، اینک با گذشت نزدیک به سه سال از عمر خویش، همزمان با این وضع نابهنجار اقتصادی از هیاهو به انفعال رسیده است و اگر چه  نه در آن هیاهو و رفتارهای تبلیغاتی، گشایشی بر این همه نابسامانی حاصل می شد و نه دراین انفعال; اما ادامه چنین وضعی بی گمان به تشدید تورم و تضعیف مضاعف اقتصاد بیمار و درهم ریخته کشور و حیف و میل درآمد کلا ن ناشی از فروش نفت با قیمت بالا ی این روزها خواهد انجامید.
دولت از نفس افتاده و بی رمق این روزها، نه دیگر می تواند تقصیرها را به گردن دولت های قبل، جوروانی حاصل از اقدامات رسانه ها، تبلیغات کاذب و یک کلا غ - چهل کلا غ بیندازد و نه دیگر وعده های پرطمطراق خود مبنی بر توزیع عادلا نه ثروت، تک رقمی کردن نرخ تورم و بهبود وضع معیشتی مردم و ... را می تواند تکرار کند. این ها را اگر در کنار پایان داستان جمع کردن نامه های میلیونی از مردم و سرنوشت نامعلوم آن - که البته اصلا  غیر قابل پیش بینی نبود-  بگذاریم و پس از سه سال هزینه و انرژی و رفتار غیر مدبرانه در دلخوش کردن میلیون ها خانواده و جمعآوری پر سر و صدای نامه های مردم در سفرهای استانی عمیق و غیر عمیق، به پایان رسیدن انرژی دولت را اعلا م کنیم و بدانیم که حالا  همه توان دولت صرف رفع گره های کور داخل کابینه و اختلا ف های عجیب و غریب مثل اختلا ف بانک مرکزی با کمیسیون اقتصاد دولت و ... صرف می شود، نتیجه این می شود که از این به بعد دیگر حتی توقع توجیهات و فرافکنی های معمول را هم از دولت نباید داشت، گویی دیگر همه چیز تمام شده است!
رسیدن دولت به چنین وضعیتی است که زنگ خطر را برای همه به صدا درآورده است و اگر دو سال قبل، بعضی ها خوش باورانه منتظر موفقیت رفتارها و اقدامات خلاف قاعده و اثربخشی تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی دولت بودند، امروز دیگر آنها هم با دلواپسی به روزهای آینده نگاه می کنند - که ای کاش زودتر از اینها به این نتیجه بدیهی رسیده بودند - اینجاست که مجلس هشتم می تواند نقشی تاریخی را به عهده بگیرد و با اعمال قانون و به فعلیت درآوردن وظیفه نظارتی خویش - که متاسفانه در مجلس هفتم به کار گرفته نشد - لااقل کمی از آثار این وضعیت بکاهند و از ویرانی بیشتر و شدیدتر اقتصاد کشور جلوگیری کنند.
در سال 84 که قیمت نفت رشد کرده و حول و حوش 70 دلار بود یکی از اقتصاددانان با اشاره به درآمد بیش از 50 میلیارد دلاری ایران از نفت، گفته بود که با این مبلغ می توان اقتصاد یک کشور را دوباره از نو ساخت. در سه سال گذشته، قیمت نفت همچنان سیر صعودی داشته به نحوی که این روزها قیمت نفت به 140 دلار نزدیک شده است اما این درآمد سرشار با مدیریت نادرست دولت تنها به افزایش نقدینگی و تورم در کشور دامن زده است و این فرصت تاریخی از دست رفته است. اینگونه است که حالا همه چشم ها به مجلس تازه دوخته شده است و باید این هشدار را به مجلس داد که مبادا این فرصت باقیمانده هم در تعارف مجلس تازه با دولت هشتم از دست برود.

نظرات 1 + ارسال نظر
دکتر کاوه سالارمند یکشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 18:42 http://salarmand.blogsky.com

با درود
وبلاگ اندیشه نو بروز شد
ضمنا از تبادل لینک خوشحال میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد