گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقاله – خشکسالی و قطع برق ، کیان راد

 

¤مقاله – خشکسالی و قطع برق

 

 ? کیان راد

 

 

² در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ، شاهد بروز خشکسالی گسترده ای در کشور بودیم که شباهت بسیاری با خشکسالی امسال در کشور داشت.  در آن سال ، رسانه ها به مردم هشدار می دادند که در مصرف آب و برق صرفه جویی کنند تا خشکسالی تابستان را پشت سر بگذاریم.  در آن سال  اما از قطع برق - آنگونه که امروز در کشور شاهد هستیم - خبری نبود و با وجود خشکسالی کم سابقه مردم از نظر تامین برق با مشکل چندانی مواجه نشدند. اما امسال شرایط در اغلب نقاط کشور و حتی شهرهای بزرگ به گونه ای است که هر روز شاهد حداقل دو نوبت قطع برق هستیم و مردم باید خیلی خوش شانس باشند که در طول روز تنها یکبار شاهد قطع برق باشند.

 

 

 

در برخی از شهرهای بزرگ و از جمله شهر شیراز، در هر شبانه روز سه نوبت و هر بار بیش از دو ساعت شاهد قطع برق هستیم و در تهران هم به طور معمول روزانه دو نوبت و هر بار دو ساعت برق قطع می شود. سایر نقاط کشور هم وضعیت مشابهی دارند; به طوری که وضعیت کشور شباهت زیادی به دوران جنگ پیدا کرده است.   با توجه به اینکه وقوع خشکسالی در کشور ما به عنوان یک کشور گرم  و خشک، حادثه غیرمترقبه ای نیست و امری معمول در طول تاریخ محسوب می شود که هر چند سال یکبار شاهد وقوع آن هستیم.
با عنایت به اینکه وقوع خشکسالی قبلی در اواخر دهه 1370 خورشیدی، مشکل چندانی در زندگی روزمره مردم ایجاد نکرده بود، پرسش اینجاست که دولت فعلی آیا نمی توانست شرایطی فراهم کند که به دلیل قطع برق، مشکل حادی برای مردم ایجاد نشود؟ به ویژه انتظار از دولت نهم بسیار بالاتر است چرا که دولت نهم در خود توان مدیریت بر امور جهان و صدور انرژی به عالم را هم می بیند. آیا در چنین وضعیتی صلاح است کشوری همچون ایران با آب و هوایی چهار فصل و بهره گیری از منابع غنی انرژی، در تامین نیاز برق خود هم دچار مشکل  باشد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد