گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

گذار - درد را باید گفت ...

وبلاگ شخصی مهندس حامد محقق

مقـاله – ترس اصولگرایان از اجماع اصلاح طلبان ، کیان راد

¤مقـاله –  ترس اصولگرایان از اجماع اصلاح طلبان

 ? کیان راد

 این روزها بیش از هر زمان دیگری در محافل سیاسی، سخن از آمدن یا نیامدن سید محمد خاتمی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری است. هر چند هنوز 10 ماه به برگزاری انتخابات دهم باقی مانده اما در ایران رسم بر آن است که از مدت ها پیش از برگزاری انتخابات، شاهد طرح اسامی مختلف به عنوان کاندیدای انتخابات و گمانه زنی های گوناگون باشیم. در این میان سید محمد خاتمی از جایگاه برجسته ای برخوردار است. چرا که او پس از برگزاری انتخابات نهم و پایان دوران ریاست جمهوری خود، از حضور در مناصب حکومتی خودداری کرد و به همین دلیل اندک اندک از تریبون های رسمی و به ویژه صدا و سیما به حاشیه رانده شد. شاید آن زمان کمتر کسی تصور می کرد که دوباره شاهد بازگشت خاتمی به عرصه سیاست آن هم در قالب یک رئیس جمهور باشیم. اما وضعیتی که طی سه سال اخیر شاهد بودیم، گمانه ها را برای بازگشت خاتمی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری تقویت کرده است. چرا که او از معدود چهره های اصلا ح طلب است که توان ایجاد اجماع بین اصلا ح طلبان را دارد و حضور او در عرصه می تواند تا حد زیادی پیروزی اصلا ح طلبان را تضمین کند.

تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور طی سه سال اخیر که از جمله موجب صدور سه قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل برضد ایران، افزایش نرخ تورم از 10 درصد در سال 84 به 22 درصد در سال 87 و نیز افزایش محدودیت های فرهنگی و اجتماعی در کشور شده، تمایل اصلا ح طلبان را برای حضور سید محمد خاتمی در عرصه افزایش داده و شاید خاتمی نیز با عنایت به خرد جمعی  اصلا ح طلبان، برای حل مشکلا ت موجود وارد عرصه شود. اما آنچه در این نوشتار مدنظر ماست، نه بررسی در مورد احتمال حضور یا عدم حضور خاتمی در عرصه انتخابات یا فرصت ها و تهدیدهایی که خاتمی در صورت پذیرش کاندیداتوری با آن مواجه خواهد شد، بلکه مواضع مخالفان حضور خاتمی در عرصه انتخابات است.
طی ماه های اخیر شاهد افزایش سیل تهمت ها و توهین ها نسبت به خاتمی از تریبون های متعلق به محافظه کارانی بوده ایم که تمایل دارند خود را اصولگرا بنامند اما گاه به هیچ اصولی پایبند نیستند. تلا ش برای دامن زدن به اختلا فات در میان اصلا ح طلبان و حمایت از برخی کاندیداهای احتمالی اصلا ح طلب، نه برای رضای خدا و خلق خدا بلکه به منظور ایجاد اختلا ف و تنش در اردوگاه اصلا ح طلبان، پیشنهاد برای رد صلا حیت خاتمی و انتشار و انعکاس مصاحبه های مجهول با منابع نامشخص به صورت یک منبع آگاه یا یک عضو فلان حزب اصلا ح طلب، از جمله این اقدامات است. در این میان اصلا ح طلبان باید بیش از هر زمان دیگری هوشیار باشند و این نکته را مدنظر داشته باشند که اگر محافظه کاران از تریبون های خود در صدد دامن زدن به اختلا فات اصلا ح طلبان هستند، به این دلیل است که از کاندیداتوری سید محمد خاتمی و هر کاندیدایی که باعث اجماع اصلا ح طلبان می شود وحشت دارند و  به خوبی می دانند که در صورت اجماع اصلا ح طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری رویای آنان برای دوره دهم تعبیر نخواهد شد. آن ها از اجماع اصلا ح طلبان روی هر کاندیدایی نه صرفا خاتمی بیم دارند چرا که می دانند اجماع اصلا ح طلبان، باعث شکست اصولگرایان خواهد شد. به همین دلیل مطمئن باشید که اگر نام مهدی کروبی هم به جای سید محمد خاتمی مطرح شود، آن ها با کروبی هم به مقابله می پردازند چرا که به خوبی می دانند کروبی هم مانند خاتمی توان جذب آرای بالا یی از سوی مردم دارد; کما این که در  دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری اثبات کرد.
مهم این است که اصلا ح طلبان فارغ از جنجالآفرینی های اصولگرایان، روی کاندیدایی واحد که توان جذب آرای عمومی را داشته باشد اجماع کنند و در دام دسیسه های برخی تریبون های اصولگرایان نیفتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد